• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vw LT45 Diesel -80

L

lasse ekström

Guest
Hej. Jag har en husbil,som är byggd på en vw lt45 chassi med dieselmotor 80:års mod.
Problemet är att motorn är för klen i uppförsbackar.Är det någon som har erfarenhet av att montera in en turbodieselmotor istället?1983 kom ju den nyare motorn,som är lite liggande.och med den turbon.någon som har,eller vet någon som har erfarenhet av detta.
Det ska finnas en kille på någon bilskrot i Helsingborg,som vet allt som är värt att veta om VW lt. Någon som känner honom,så jag kan få hans namn och tel.nr?

Tacksam för hjälp. Lasse (lasse-ekstrom@live.se)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: vw LT45 Diesel -80

I min LT 45 sitter det en AUDI motor 6 cyl samma motor somVolvo använde
Du kan säkert hitta en på skroten som fanns även med turbo
Den jag har är utan turbo och har 80 hk toppfart på 100km/h
min är ingen husbil utan en vanlig pickup. kolla att det passar med växellådan.
 
L

lasse ekström

Guest
Sv: vw LT45 Diesel -80

Tack juan för tippset. Har du mont.i audimotorn själv,så du vet hur mycket man får "bygga"om? Jag tänker främst på växellåda m.koppling,motorfästen och avgasrör o.s.v.

Mvh Lasse E.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: vw LT45 Diesel -80

Nej den är orginal Volvo använde på den tiden VW Audis 6 cylindriga motor i 240 Polar och 760 Diesel. Vad det är för växellåda vet jag ej men kan titta om du vill.
Annars så plockar du motor och växellådan.
Jag hade själv en VOLVO Polar 89a med samma motor så det är därför som jag vet. Efter 2 miljoner km så satte jag in en BMW 3.0 diesel i den Volvon som fortfarande är i trafik.
Motorn var på 80hk lite trög men gjorde 180km/t det tog tid att komma upp men sedan låg den kvar. Efter bytet blev accelerationen lite bättre ,men toppfarten var samma.
Ps. ifall någon undrar så var det på den tiden man fick köra så fort man ville på autopistan.
 
Senast redigerad av en moderator:

Uffe A-son

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2024
Sv: vw LT45 Diesel -80

Hej,jag har en Lt 31-77 som jag köpte 2001,det satt en diesl utan turbo i den,men jag fick med allt som skall monteras för turbo,så det första jag gjorde när jag fått hem den var att montera in den.Det blev skillnad som natt o dag att köra bilen sen.Då kom nästa problem den var för lågt växlad,gick att åka 60-70km för att den inte skulle varva ihjäl sig,jag hade tur att få tag i en bakaxel som har annan utväxling,så nu går det att hålla 80km,om det blir riktigt långa motbackar tappar den orken så man får växla ner.Jag är faktiskt nöjd med resultatet,det var någon som sa att det inte skulle gå att montera en turbo i en sån motor utan att ta ner kompressionen,min bil har gått felfritt i 9 år nu,har varit Norge o Danmark med den.Man kan så klart inte jämföra med nyare bilar,men som sagt jag är nöjd o jättenöjd när fordornsskatten ska betalas.Ha de hälsar Uffe
:yes::mcride:
 
Senast ändrad:
L

lasse ekström

Guest
Sv: vw LT45 Diesel -80

Tack Uffe för svaret. Det sitter samma motor i min 45:a 80:a Jag har redan bytt bakaxel,till högsta utväxling,även gått upp till 195 däck.Så toppfarten är jag nöjd med,
men inte "kraften" (vridmomontet).i lite längre backar som ex.vis den vid Gränna är man nere i 25 km på 2:an.inte roligt.Jag vet att många konverterade om till turbo på 80 talet,men det finns inte att få tag i idag.

Mvh lasse E
 
L

lasse ekström

Guest
Sv: vw LT45 Diesel -80

Tack igen Juan. Bra att växellådan passar,löser lite av problemet.Toppfarten är jag nöjd med,det är vridmomentet jag är ute efter,den är för klen ibackarna.Har fått lite osäkra tipps på att Volvos 850,V70 och Audis A6 turbodieslar ska passa,men vet inte hur högt upp i årsmod.Håller på att jaga vidare,tänker inte ge mig,så jag är mycket tacksam för alla tips och råd.

Mvh.Lasse E.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: vw LT45 Diesel -80

Neeej nte 850 Det är dom gamla 240 och 760 Bakhjulsdrift utan massa elektronik...
 
L

lasse ekström

Guest
Sv: vw LT45 Diesel -80

nehej. Tack juan. Ännu ett steg närmare. Lasse.
 
L

lasse ekström

Guest
Sv: vw LT45 Diesel -80

Hej Uffe. Ja det ska jag visst göra.Jag tror att det är fler än jag med samma problem,för man ser en del trötta husbilar byggd på lt dieslar när man är ute och åker. Lasse
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: vw LT45 Diesel -80

Här hittar du motorer fråga efter komplett med växellåda.
Reservdelar till Motor Diesel / Vw LT 28-50 | Laga.se

Prata med skroten så kanske dom skickar med kopplingsvajer fästen grenröret och dom delar som skall ändras. så slipper du anpassa själv.

Dessa saker brukar dom bjuda på och kanske har erfarenhet och kan tipsa hur du skall göra.
Dessa motorerna är starka det enda problem som dom har är att toppen spricker lite emellan ventilerna. Volvos/Audi rekomendation är att inte bry sig om det.
Problem 2 broms servopumpen väsnas efter ett kort tag men den fungera perfekt. samma sak låt det vara så. Annars inga övriga standarfel.
Kolla att det inte rinner olja ur packboxarna om det gör det så byts dom lätt och billigt.
Glödstiftsrelét bör du nog byta det kanske är en annan tid på denna motorn.

Lycka till.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen