• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vovvarnas jultallrik

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vovvarnas jultallrik

Vi har ingen hund men en katt "Kissy". Min fru ville köpa något extra gott för henne till jul. Det blev Wiskas. Vår katt luktade på det och gick därifrån. Får väl slänga ut det i morgon och "våra skator blir glada. Vi kanske skulle ha provat med normal julbordsmat i stället?
 

goran52

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hörby
HBK-Nr
5307
Medlemskap
2024
Sv: Vovvarnas jultallrik

Våran lilla Ebba har fått tonsillit. Matte o husse har varit väldigt förkylda och enligt veterinären så kan människa smitta till hund. Lite julmat i form av köttbulle fick hon ätit i kväll trots halsont.
God Jul på er alla
Ingalill Göran o lilla Ebba
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vovvarnas jultallrik

Visst är våra hundar värda att få smaka på den goda julmaten också men jag hoppas att om det är köttbullar som serveras att de inte innehåller någon lök. Löken gör att hundarnas röda blodkroppar förstörs och även om det är lite lök i en köttbulle så ger det med tiden skador.
Läs gärna denna artikel
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vovvarnas jultallrik

Intressant det där med vitlök, eftersom ett relativt stort antal "hundkunnigt" folk, rekommenderar vitlök mot fästingar.
Rå lök visste jag var farligt men inte tillagad.

Undrar om det inte kan skilja mellan olika raser också?
Många skulle baxna om de visste vad en drever, stövare, jämthund m fl, sätter i sig under en dag i skogen!
Alger t ex. Alla hundar dricker där de kommer åt om de behöver. Spelar ingen roll om det är i ett kärr, ett dike eller en pöl på vägen. Ingen av alla de jyckar vi har haft, har visat några som helst tecken på att må dåligt av det.

Har haft ett par hundar som har satt i sig större mängder choklad. Givetvis av misstag men utan att vi har märkt några symtom.

Bortsett från halsfluss på en tax/drever, någon livmoderinflammation och någon mekanisk skada från taggtråd, har vi aldrig haft en sjuk hund.
Tror personligen och även enligt försäkringsbolag, att just jakthundsraserna är lite mindre sjukdomsbenägna än andra.

Tack för tipsen. De är klart tänkvärda!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Vovvarnas jultallrik

Nästan allt som " åker " in , ska ut på något sätt , tänk på det , ibland blir det bråttom.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vovvarnas jultallrik

Kunde inte låta bli att fundera vidare på det där med hund och mat (en av alla mina nackdelar, kan inte släppa vissa saker).

Om vi kikar lite på några övriga djur i familjen Canidae (hunddjur), så finns det som ni säkert vet, ett flertal arter varav de flesta är asätare utöver rovdjur.
Räven (Vulpes Vulpes) käkar ju allt som vi människor kastar om den får chansen. Jag håller det inte för otroligt att en räv skulle hitta en för gammal chokladkartong, som någon har kastat. Framför allt för ett antal år sedan när soptipparna låg öppna och var bl a rävens skafferi.
För nåt år sedan såg jag en räv ligga under ett äppelträd och käkade äpplen, vilket var helt nytt för mig.

Vargen (Canis Lupus) är en direkt och nära släkting till våra hundar (Canis Lupus Domesticus) och även de äter allt de kommer över - utom sin egen ras såvitt jag vet. Däremot hundar som är av samma art men annan ras - lite förenklat.

Schakalen tillhör också släkten Canis och lever ju i en del av världen där det tyvärr inte är lika "rent" som här. Sopor kastas öppet så att de kan tugga i sig det de hittar.

Det finns en uppsjö av hunddjur som dingo, prärievarg m fl.

Dessa djurarter borde i rimligtvis ha en likvärdig anatomisk uppbyggnad och borde vara lika känsliga för olika ämnen.
För min del har jag aldrig hört talas om en räv som har dött av att ha ätit lök, vindruvor eller choklad. Mystiska dödsfall skickas ofta till SVA för undersökning/ obduktion.
Däremot finns det exempel på direkta gifter som glykol, stryknin, warfarin mm.

Bara lite spontana funderingar så här på juldagen. Kanske det finns någon veterinär eller möjligen läkare i klubben, som skulle kunna räta ut de här frågetecknen åt mig? Eller är det någon annan som har en idé om varför det är så här?
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vovvarnas jultallrik

Ja vad ska man tro? Vår veterinär ordinerade salt och matolja när unghunden åt en okänd mängd torrt torrfoder. Anledningen var just att hon skulle kräkas.
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Vovvarnas jultallrik

Tack för tipset om länken, mycket läsvärt men vad ska man göra när man ser ett par bruna mycket godissugna hundögon..bara en liten bit då!

Mvh Birgittha och Mats och naturligtvis labben Jeff:santa1:
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Vovvarnas jultallrik

Baka för hunden. Såg just i TV om hur man själv kan göra hundkex som är nyttiga för hunden. Här kommer ett par recept.
Backen für Hunde - Tiere suchen ein Zuhause - WDR Fernsehen

can-stock-photo_csp1933767.jpg
 
Toppen