• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Volt Ampere och kapacitetsmätare?

S

StorDansk

Guest
Hej, nån som provat installera en sådan här manick, skulle ge en fin överblick
över mina batterier, allt jag har idag är laddning från generatorn genom en Ctek D250S Dual
till 2x95 Ah AGM, i kopplingsskemat är det visat att minus ska kopplas till en
shunt + två sladdar från shunten också måste in på kopplingsdonet?
Nån som kan bringa lite ljus över detta?
Jag har aldrig blivit utan ström, det är mest ovissheten som stör mig :)

Volt.png

90V 50A Volt Amp Battery Capacity Power Combo Meter Charge Discharge Indicator | eBay
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Volt Ampere och kapacitetsmätare?

Det är helt riktigt att man kopplar en shunt vid minuspolen vid batterierna.
Den shunten klarar höga strömmar. Parallellt över shunten kopplas så två kablar som går till mätaren. Shunten i sig har ett litet motstånd och det instrumentet mäter är spänningsfallet över motståndet (shunten).

Instrumentet känner på så sätt av proportionellt vad förbrukningen eller laddningen är. tex. med en tusendel av verklig ström över shunten.

Jag köpte en Victron BMV 702. Om hur jag monterade den kan du läsa om här:
Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Volt Ampere och kapacitetsmätare?

Ser nu att shunten ingår, trodde det var nåt man förväntades ha i förväg,
måste lära mig att läsa på innan jag ställer frågan, sorry :)

shunt.png
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Volt Ampere och kapacitetsmätare?

Det är helt riktigt att man kopplar en shunt vid minuspolen vid batterierna.
Den shunten klarar höga strömmar. Parallellt över shunten kopplas så två kablar som går till mätaren. Shunten i sig har ett litet motstånd och det instrumentet mäter är spänningsfallet över motståndet (shunten).

Instrumentet känner på så sätt av proportionellt vad förbrukningen eller laddningen är. tex. med en tusendel av verklig ström över shunten.

Jag köpte en Victron BMV 702. Om hur jag monterade den kan du läsa om här:
Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Snygg installation EPersson :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Volt Ampere och kapacitetsmätare?

Hej, nån som provat installera en sådan här manick, ..............
-------------------------------------------------
Hej StorDansk jag monterade en sådan och lite annat för något år sedan.
Här kan du läsa om den om du inte redan har kollat de inläggen m.m.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/736922

Funkar fortfarande jättebra.
Du måste köpa en som mäter mer än 30Amp. För upp till 30Amp. så är shunten inbyggd i mätaren och då faller finessen att kunna sätta shunten vid batteriet och mätaren på något helt annat bra ställe. Dessutom så är då anslutningarna för klena för att fästa en kraftig kabel och kabelsko i.

M.v.h. JANKRO.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Volt Ampere och kapacitetsmätare?

Har också monterat en NASA-BM1 i husbilen. Bra att veta hur laddningen är i bodelsbatterierna. Har tidigare förstört batterier genom för djup urladdning och för liten solcell. Har nu solcell 260 W.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Volt Ampere och kapacitetsmätare?

Hej, nån som provat installera en sådan här manick, ..............
-------------------------------------------------
Hej StorDansk jag monterade en sådan och lite annat för något år sedan.
Här kan du läsa om den om du inte redan har kollat de inläggen m.m.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/736922

Funkar fortfarande jättebra.
Du måste köpa en som mäter mer än 30Amp. För upp till 30Amp. så är shunten inbyggd i mätaren och då faller finessen att kunna sätta shunten vid batteriet och mätaren på något helt annat bra ställe. Dessutom så är då anslutningarna för klena för att fästa en kraftig kabel och kabelsko i.

M.v.h. JANKRO.


Hej Jankro, jag kommer mycket väl ihåg ditt inlägg, ett par följdfrågor bara:
Du skriver att jag måste köpa för mer än 30Amp, den jag tänkte var på 50Amp,
hur stor behöver man?
Om jag sätter Shunten nere vid batteriet, vilken aria bör det vara på
ledningen till mätaren (låt säga ett avstånd på 1,5-2 meter)?
Hälsningar Finn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Volt Ampere och kapacitetsmätare?

Areal på ledningene mellom shunt og måler er ikke vesentlig, de brukes til å måle spenningsfallet over shunten, det går ikke strøm i disse.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Volt Ampere och kapacitetsmätare?

Hej Jankro, jag kommer mycket väl ihåg ditt inlägg, ett par följdfrågor bara:
Du skriver att jag måste köpa för mer än 30Amp, den jag tänkte var på 50Amp,
hur stor behöver man?
Om jag sätter Shunten nere vid batteriet, vilken aria bör det vara på
ledningen till mätaren (låt säga ett avstånd på 1,5-2 meter)?
Hälsningar Finn
------------------------------------------------------------
Hej igen, jag ville bara nämna (kanske även för andra intresserade) att om man köper för 30A. eller lägre, och inte läser allt i beskrivningen så får man en utan lös shunt som inte blir så användbar p.g.av att den bör ju placeras nära batteriet och dessutom så har den rätt små skruvar för kabelskorna, så man bör/skall köpa en för mer än 30A. som då har en lös shunt och man kan då placera själva mätaren var man vill i bilen.

Hur stor man behöver styrs ju av hur mycket laddning eller förbrukning i amp. som max kommer att passera genom den. En på 50A. räcker säkert gott till de flesta bilars laddning och även till det mesta som räknas som normal förbrukning.
En anledning att ev. välja en större är att en del har ju en inverter 12V/230V som fungerar som en mindre kortslutning för att försörja en hårfön eller liknande. Om mätaren då skall hänga med så behöver man en mätare som klarar flera hundra amp.
Men håller man sig inom normal laddning och förbrukning så är nog 50A. helt ok. eller kanske max 100A. för lite mer marginal.

Som Knut redan skrivit, ledningen från shunten till själva mätaren skall bara klara av en svag ström som ger info till mätaren om spänningsfallet över shunten så den kan vara väldigt klen. Men tar man en 2 X 1,5mm² så ligger man på god marginal.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Volt Ampere och kapacitetsmätare?

Många refererar till NASA BM-1. Den har massor av nöjda användare, så även undertecknad. Varför inte välja en sådan då? Undrar Björn.
---------------------------------------------
Jättestor prisskillnad.

Kalla det snål :oops:..... Eller hellre ekonomisk :p:.

Den funkar bra, är tydlig och har kanske fler funktioner och troligen samma elektronik under skalet som BM1.

M.v.h. JANKRO.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Sv: Volt Ampere och kapacitetsmätare?

Hej!
Tyvärr är alla batterimonitorer (BM) inte alls 'lika under skalet'.
De flesta förlitar sig på vetenskapligt framtagna och säkra kurvor över sambandet mellan spänning och laddstatus vid givna strömuttag för ett bly-syra batteri. Detta ger en hygglig uppfattning om ett bly-syrabatteris tillstånd. Om en BM dessutom kan ta hänsyn till förslitning/åldring t ex genom att successivt justera ner tillgänglig kapacitet genom att införa ett kriterium där batt skall anses fulladdat vid en given kombination av hög spänning och låg laddström blir det bättre. Om BM dessutom med ganska tät frekvens integrerar in- och utgående strömmar i stället för att använda kurvorna enl ovan blir det ganska bra. Kan man dessutom själv ange kontroll/gränsvärden för V och A och också styra reläer för att koppla in och ur laddare och förbrukare kan det bli väldigt bra. NASA BM-1 integrerar inte. Victron BMV-702 gör det och det finns fler. Tyvärr är kunskapen om hur BM fungerar i allmänhet ganska dålig hos försäljarna så man får forska själv. Om man t ex har funderingar på att installera Lithiumbatterier fungerar då självklart inte de BM som förlitar sig på kurvor avseende bly-syrabatterier...
Hoppas någon blir litet hjälpt av detta.
Claes
 
Toppen