På väg hemåt från Frankrike i början av september körde vi inte motorvägen mot Lyon, utan småvägar och stundtals mycket krokiga sådana.
Vid en utförsbacke efter ett kurvigt parti ner mot en rondell började framvagnen bete sig som om det var punktering på minst ett framdäck och ratten vobblade våldsamt. Lyckades ta oss genom rondellen och in på en parkeringsplats för att undersöka vilket däck som var platt.
Döm om vår förvåning när vi fann samtliga däck med fullt lufttryck!
Lade mig under framvagnen för att se om jag kunde hitta något annat fel. Allt verkade dock i sin ordning.
Nu satte vi oss ner och började fundera vad att göra. Bärgning?, nja inte så intressant. Försöka oss på att köra vidare?, kanske det.
Sagt och gjort. Körde mycket försiktigt till en början med alltmer avtagande rattvobbel tills det helt upphörde. Efter 160 mil var vi hemma igen utan tillstymmelse till problem med skakningar.
Nu till min fråga: Har någon av er råkat ut för liknande eller har en bra förklaring till vad som inträffade?
På min lokala Fiat-verkstad hade de en teori om att ena drivaxeln nästan hade krupit ut växellådan och på så sätt orsakat skakningarna och således också gått tillbaks till ursprungsläget. Verkar det logiskt?
Bilen är en Ducato -97 med 2,5 l motorn.
Erling
Vid en utförsbacke efter ett kurvigt parti ner mot en rondell började framvagnen bete sig som om det var punktering på minst ett framdäck och ratten vobblade våldsamt. Lyckades ta oss genom rondellen och in på en parkeringsplats för att undersöka vilket däck som var platt.
Döm om vår förvåning när vi fann samtliga däck med fullt lufttryck!
Lade mig under framvagnen för att se om jag kunde hitta något annat fel. Allt verkade dock i sin ordning.
Nu satte vi oss ner och började fundera vad att göra. Bärgning?, nja inte så intressant. Försöka oss på att köra vidare?, kanske det.
Sagt och gjort. Körde mycket försiktigt till en början med alltmer avtagande rattvobbel tills det helt upphörde. Efter 160 mil var vi hemma igen utan tillstymmelse till problem med skakningar.
Nu till min fråga: Har någon av er råkat ut för liknande eller har en bra förklaring till vad som inträffade?
På min lokala Fiat-verkstad hade de en teori om att ena drivaxeln nästan hade krupit ut växellådan och på så sätt orsakat skakningarna och således också gått tillbaks till ursprungsläget. Verkar det logiskt?
Bilen är en Ducato -97 med 2,5 l motorn.
Erling