• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vobblande ratt

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
På väg hemåt från Frankrike i början av september körde vi inte motorvägen mot Lyon, utan småvägar och stundtals mycket krokiga sådana.
Vid en utförsbacke efter ett kurvigt parti ner mot en rondell började framvagnen bete sig som om det var punktering på minst ett framdäck och ratten vobblade våldsamt. Lyckades ta oss genom rondellen och in på en parkeringsplats för att undersöka vilket däck som var platt.
Döm om vår förvåning när vi fann samtliga däck med fullt lufttryck!
Lade mig under framvagnen för att se om jag kunde hitta något annat fel. Allt verkade dock i sin ordning.
Nu satte vi oss ner och började fundera vad att göra. Bärgning?, nja inte så intressant. Försöka oss på att köra vidare?, kanske det.
Sagt och gjort. Körde mycket försiktigt till en början med alltmer avtagande rattvobbel tills det helt upphörde. Efter 160 mil var vi hemma igen utan tillstymmelse till problem med skakningar.
Nu till min fråga: Har någon av er råkat ut för liknande eller har en bra förklaring till vad som inträffade?
På min lokala Fiat-verkstad hade de en teori om att ena drivaxeln nästan hade krupit ut växellådan och på så sätt orsakat skakningarna och således också gått tillbaks till ursprungsläget. Verkar det logiskt?
Bilen är en Ducato -97 med 2,5 l motorn.

Erling
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vobblande ratt

Hej erling 54, det första som dyker upp i mitt huvud är lerklump inuti fälgen som hoppade in och fastnade och sedan långsamt ramlade bort i småbitar.
När man har varit och "lekt" med 4X4 bilar i lera så kan de vara helt ohanterbara när man kommer ut på vägen igen och det behövs faktiskt mindre än man tror för att det skall skaka och hoppa av obalans.
Tror du att det fanns någon lera eller annat kladdigt skräp på vägen som kunde hoppa in och fastna i någon framfälg?

JANKRO.
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Vobblande ratt

Hade varit skönt om så hade varit fallet. Men nej, helt omöjligt. Enbart torra asfaltvägar utan skräp eller lera.
Bra förklaring dock. Tack i alla fall!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vobblande ratt

Jag bytte en drivaxel för ett par år sedan. Då hade jag haft problem med wobbling ibland med min Boxer -99, 2,5TDI.

Jappe
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Vobblande ratt

På väg hemåt från Frankrike i början av september körde vi inte motorvägen mot Lyon, utan småvägar och stundtals mycket krokiga sådana.
Vid en utförsbacke efter ett kurvigt parti ner mot en rondell började framvagnen bete sig som om det var punktering på minst ett framdäck och ratten vobblade våldsamt. Lyckades ta oss genom rondellen och in på en parkeringsplats för att undersöka vilket däck som var platt.
Döm om vår förvåning när vi fann samtliga däck med fullt lufttryck!
Lade mig under framvagnen för att se om jag kunde hitta något annat fel. Allt verkade dock i sin ordning.
Nu satte vi oss ner och började fundera vad att göra. Bärgning?, nja inte så intressant. Försöka oss på att köra vidare?, kanske det.
Sagt och gjort. Körde mycket försiktigt till en början med alltmer avtagande rattvobbel tills det helt upphörde. Efter 160 mil var vi hemma igen utan tillstymmelse till problem med skakningar.
Nu till min fråga: Har någon av er råkat ut för liknande eller har en bra förklaring till vad som inträffade?
På min lokala Fiat-verkstad hade de en teori om att ena drivaxeln nästan hade krupit ut växellådan och på så sätt orsakat skakningarna och således också gått tillbaks till ursprungsläget. Verkar det logiskt?
Bilen är en Ducato -97 med 2,5 l motorn.

Erling

Hej!
Liknande har jag haft, dock inte på en husbil.
Du skriver inte om det var nerförsbackar där du körde, och du bromsade mycket.

I mitt fall hängde bromsklossen på höger sida fram upp sig så det blev glödhett.
Det skapade ett kraftigt vobblande, som gjorde att jag var tvungen att stanna.

Vobblingen slutade när bromsskivan kallnat.

Kan det vara så i ditt fall.:confused:
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Vobblande ratt

Hmm, intressant tanke om bromsarna. Visst var det utförsbackar och ca 35 grader varmt ute.
Dessutom slutade båda kylfläktarna att fungera men motorn gick inte över 105 grader och med övertryckssystemet klarade det sig. Dock började lampan för glödstiften att blinka och det knäppte hela tiden i boxen från torpedens högra sida som styr glödningen.
Något tips om detta???
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Vobblande ratt

Dessutom slutade båda kylfläktarna att fungera men motorn gick inte över 105 grader och med övertryckssystemet klarade det sig. Dock började lampan för glödstiften att blinka och det knäppte hela tiden i boxen från torpedens högra sida som styr glödningen.
Något tips om detta???[/quote]

Hej!

Nja!

Det där har jag ju ingen erfarenhat av faktiskt!:confused:

Men det låter ju som att värmen gjorde att det började strula med motorn.
Det finns säkert många i klubben som har tips om detta:)

Lycka till!
 
F

F.d. 5551

Guest
Sv: Vobblande ratt

Hej Det är drivaxeln som har åkt ur något och om du svänger höger och vänster så försvinner det men du behöver byta den. Troligtvis har damasken också gått sönder.

Jag har däremot ett annat problem som behöver lösas innan det blir för kallt. Min Fiat ducato 2.5 TD cat startar dåligt när det blir kallt och i den här modellen sitter inga glödstift utan det är en ventil som "glöder" och värmer upp luften tillsammans med bränslet när den kallstartar. Är det någon som vet hur man kollar detta så att jag vet om detta funkar eller inte? Det kan även vara dålig kompretion eller pumpen. Luton
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Vobblande ratt

Kompisens Ducato (transportbil) fick exakt samma symptom. Kraftiga skakningar i ratten som kom och gick.

Bytte drivaxel sen så va det problemet borta. Damasken sprucken, kärvande knut.
 
Toppen