• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Visst är GPS en fantastisk uppfinning?

F

F.d. 16642

Guest
Åkte husbil med min vuxna son i trakterna omkring Hamburg och Lubeck.Trots att trakterna var att labyrintiskt inferno för mig kom vi alltid rätt. Hittade med hjälp av GPS:n förutom campingplatser och adresser även hamburgerrestauranger, bankomater, bensinmackar mm. Körde man fel så hittade apparaten genast en ny väg för att komma till målet. Hur gjorde vi innan det fanns GPS?

MVH

Georg
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Visst är GPS en fantastisk uppfinning?

Näää. Huvaligen :) Tacka vet jag min tidigare navigator Krilan Mä, modell 58. Med karta i hand är hon suverän överallt i Europa och behöver aldrig uppdateras annat än med "glada tillrop". Nu ska man leta POI, sammaställa och böka, men det är ju också en intressant sysselsättning samtidigt som min tidigare navigator kan njuta av naturen. Jag saknar emellertid alla rundturer i rondeller för att komma rätt. Nu är det tyvärr raka spåret.

//Roger
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Visst är GPS en fantastisk uppfinning?

Håller med dig , Georg..
Hur kunde man klara sig utan GPS-innan...?

De som anser något annat är antagligen stugsittare eller "så har vi alltid gjort innan" segagubbar..

Dessutom är det verkligen intressant att veta hur den i grunden jobbar, vilket min nyfikenhet har kollat upp..

Mvh
Dag
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Visst är GPS en fantastisk uppfinning?

Kära Dag,

Jag är varken "stugsittare" eller "seg gubbe" (gubbe möjligen men definitivt inte seg) men jag tycker nog at det var intressantare innan vi köpte Garmin. En rejäl karta i Kristinas eller mitt knä beroende på vem som körde, felkörningar som resulterade i några fantastiska äventyr, vi hade ex. aldrig hamnat i Jean d'Arc:s födelseby Domremy eller kört genom ett militärt övningsfält på Jylland med Garmin, för att inte tala om alla de fantastiska rundturerna i mängder av rondeller som vi har gjort till medtrafikanternas förtret. :)

Den absoluta nackdelen var att den som navigerade sällan noterade något av naturen runt omkring, därför är det tur att digitalkameran har uppfunnits.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Visst är GPS en fantastisk uppfinning?

Men du, Roger.
Man kan ju alltid stänga av GPS:en och hitta de nya rondeller o allt som man kunde ha missat.

Den som inte kan förstå GPS:ens fördelar vet inte vad han/hon talar om...

ds
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Visst är GPS en fantastisk uppfinning?

Jag vill påstå att både Hundvakten och Roger har rätt i sina uppfattningar! Jag dröjde länge med att skaffa GPS men har nu upptäckt dess fördelar! Dock skulle jag inte vilja ge mig ut i Europa utan riktiga gamla hederliga papperskartor!

Jappe
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Visst är GPS en fantastisk uppfinning?

Håller med. GPS är ett mycket bra hjälmedel. Skulle inte velat vara utan den i vinter nere i Spanien och Portugal. Planeringen gör jag dock med hjälp av papperskartan. En GPS kan aldrig ersätta en kartbok när det gäller att planera resans väg. Man får ingen översikt med GPS'n.
Sen är det inte alltid som det är rätt att följa GPS'ns anvisningar då det hele tiden byggs nya vägar och gamla byggs om. Där kommer kartan in i bilden bl.a. Har man skapat sig en bild av resvägen med kartan, så känner man när det blir fel med GPS anvisningerna.
Ett alternativ till papperskartan är Autoroute i datorn. Då kan Autoroute föreslå resväg mellan två mål, som man sen kan anpassa efter sina egna önskemål.
Svend
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Visst är GPS en fantastisk uppfinning?

Självklart är GPS en fantastisk innovation. Allt som ofta hamnar man ju rätt också även om den ibland försöker leda en in på cykel- och gångvägar och andra vägsträckor som är fullständigt obrukbara för fyrhjuliga fordon. Sen har man ju sysselsätting också. Den måste ju fyllas med vettigt innehåll också och det tar sin tid.
:D:D:D

//Roger
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Visst är GPS en fantastisk uppfinning?

Navigatorn vet ju var man är, när man har svårt att göra det själv.
En sak som kan vara till hjälp är att lägga in HEM på den punkt man har ställt bilen i en okänd stad. När man sedan börjar bli trött och längtar "hem" är det bara att lägga in KÖR HEM så visar den kortaste vägen till bilen om man ställt in navigatorn på att visa närmaste gångväg istället för kortaste körtid med motorvägar och allt. Datorn hittar ju även om den varit avstängd, så man kan spara batteriet till dess att man behöver det.

EssoJ
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Visst är GPS en fantastisk uppfinning?

Jag körde efter min GPS o Göteborg förra veckan och höll på att bli vansinnig och mitt i allt elände så hängde den upp sig , vi skulle hinna med planet till England så man var ju ltie stressad .

Innan när jag kört utan GPS har jag alltig hittat dit jag skall i Götet men inte då jag skulle köra efter min Mio med Windows häng ....

Nu blir det att byta GPS för det verkar som att den hänger sig mer och mer trots total återställning .

Men när vi åkte hem från Egnland så fungerade den perfekt ....




Jo GPS är skitbra men i Onsdags så kunde jag kasta ut den genom rutan .

En sådan här blev det i Egnland ( off-topic)


.
.



http://www1.garaget.org/archive/10/9952/96747/large_96747-903095.jpg



.
.
 
Toppen