• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Visa hänsyn ni som har Husdjur i husbilar

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Nu kommer jag att få en massa skäll för att jag skriver detta men det får jag ta.
Först skall ni veta att jag tycker om djur, men jag tycker att många husbils ägare inte tar någon som helst hänsyn när dom rastar sina djur, det är bara att skvätta var som hellst, låta hunden sitta på utsidan och skälla när någon passerar osv. Nu finns det en del som visar hänsyn men det är inte många. Jag vill inte att vi skall förbjuda djur, men snälla ni alla som har djur med er visa hänsyn till oss andra. Ta med hunden någon stans där den kan skvätta fritt, det är inte trevligt att trampa i hundens skvätt. När hunden gjort det stora så plockar de flesat ägare upp detta, men har inte sett någon som ser vad som hänt där hunden skvätter.

lasse

Som jag skrev så fikk jag en massa konstiga komentarer, men ingen ser till vad jag menar. Jag vill inte alls att hundar skall förbjudas, jag gillar hundar, jag vill bara att ni skall visa lite hänsyn. Tycker inte att det är för mycket begärt eller??

Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Visa hänsyn ni som har Husdjur i husbilar

Förstår din irritation mot skäll och om hunden pinkar mot din bil, men annars...
Det är tyvärr så att när stressade anonyma människor trängs i hop tex på ställplats uppstår ofta irritation pga bristande hänsyn.
Husdjuren är en av anledningarna, supande grannar kanske ännu större.
Själv tröstar jag mig med att jag kan alltid flytta, för jag tror inte på att kunna uppfostra vuxna människor. En del är hänsynslösa, en del tycker de har rätt till vissa privilegier pga att de har så dyr bil. Själv undviker jag ställplatser/camping pga olika störningsmoment..
Men i grunden är inte problemen husdjuren utan det är husse & matte...
Vad tycker du de skall göra där hunden har pissat? Om du är realistisk ?
En hund pissar lika ofta som en kaffe drickande kärr... :wub:

B

Byggare Bob

Guest

Håller med dig i mångt och mycket när det gäller våra hundar. Vi hundägare kan säkert bli bättre på en hel del saker och de flesta av oss tror jag försöker så gott det går.
Skällande hundar är fullständigt onödigt.

Men, menar du att vi hundägare skall stå beredda med en plastpåse och fånga upp pinket om man nu mot förmodan inte skulle hinna ett stycke bort innan det börjar stråla?;)

Hoppas du inte retar dig på stojande barn eller andra störande moment i samma utstäckning som med hundarna.:D

Vi har ju husbilar och trivs man inte på en plats är det den enklaste sak i världen att köra vidare till nästa ställe.

För övrigt tycker jag det är att reta sig på för mycket när livet har så mycket annat att erbjuda.:)

T

Teddi

Guest

hur många gånger som helst har man försvarat sej inför sin hund,,har alltid plockat upp det #hårda# men när de gäller kisseriet så måste ja säga att detta tar priset,,

men ,,,e detta ett problem bland oss åkare så har ja ett förslag,,

vi lägger till för inköp av en mangel så har vi löst detta också,,:D

F

F.d. 58547

Guest

Hujenamej, jag som lånade ut bilen till grannen som tog med 5 hundar i den./susanne

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Monica!!hej hej Monica,lasse här, håller med dig ett jäkla oskick på en del ,att det ska vara så svårt att gå undan ,ur bilen o fram men direkt är visst det som gäller,när o var har tydlingen ingen betydelse, skärpning gubbar!!!!!

Christina & Åke

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2025

Nu kommer jag att få en massa skäll för att jag skriver detta men det får jag ta.
Först skall ni veta att jag tycker om djur, men jag tycker att många husbils ägare inte tar någon som helst hänsyn när dom rastar sina djur, det är bara att skvätta var som hellst, låta hunden sitta på utsidan och skälla när någon passerar osv. Nu finns det en del som visar hänsyn men det är inte många. Jag vill inte att vi skall förbjuda djur, men snälla ni alla som har djur med er visa hänsyn till oss andra. Ta med hunden någon stans där den kan skvätta fritt, det är inte trevligt att trampa i hundens skvätt. När hunden gjort det stora så plockar de flesat ägare upp detta, men har inte sett någon som ser vad som hänt där hunden skvätter.

lasse
Håller med dig fullständigt! Vi har själva varit med om många,många gånger när hundar har skvättat på våra bildäck, bord och stolar samt buskar intill där vi ha suttit. Vi har sjävla varit hundägare och detta problem skulle helt elemineras om hundägaren hade sin hund i koppel och promenerade en bit ifrån där vi alla sitter och har det trevligt. Ett stort problem är ju att, när en hund har skvättat så vill ju alla andra hanhundar skvätta över. DET ÄR ALLTID HUNDFÖRAREN SOM BESTÄMMER !!

Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Tja man kan irritera sig på en mängd egenskaper hos er människor, som tex. ert agerande tillsammans med oss djur.

Men är det inte bättre att vid händelsen för irritation förklara sin åsikt, tror knappast ett inlägg
här gör någon större nytta gällande husse & Matte's hantering...

Men det är klart, det är alltid lättare att formulera sig i text och bli förstådd ;)
Än att ta upp saken muntligt direkt vid händelsen... :rolleyes:

Jag heter Maija o jag lyfter inte på benet utan sitter ned både gällande #1 & #2
Husse & Matte plockar Alltid, där det är opassande med #2, upp detta i medhavd påse.

Ser det som synnerligen komplicerat att ta hand om #1, om det nu någonsin behövts, men kom gärna med
pro-aktiva förslag så skall jag se till att Husse & Matte tar till sig detta efter bästa förmåga!

VoffVoff! :msn_dog:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ja alla kan vi irritera oss på allt möjligt och i ditt fall är det detta i ditt inlägg .

När det är så kallad cruising så verkar allt möjligt vara lagligt som inte annars är det .

En del stör sig på att en del inte blinkar med bilarna , tömmer gråvatten osv listan kan nog höras lika lång som det finns individer .

Jag satt idag igår ute och skulle fika och lite kaffe men jag fick flytta på mej för att dom vid borde brevid började röka och det blåste ju mot oss och det var ju bara lyfta på oss och sätta oss någon annanstans för det är ju inte rökförbud men jag får huvudvärk av det .

Natti natti från Sollebrunn .

F

F.d. 25246

Guest

Som hundägare vi är själva kan man både hålla med och inte. Att ta upp kiss är liiiiitttte svårt men visst inte pinkar våra på själva ställplatsen eller dyligt, börjar man när dom är små så lär dom sig fort hur man sköter den biten.

Skällandet därimot är jag lite kluven till. vi har en skällande ras som vi tillåter vakta med ett par skall när någon obehörig går in i "vårt revir". funkar betydligt bättre än larm:wink: Men visst inte kul att stå vid någon som skäller oavbrutet.

Angående vårt pinkande håller jag med fullständigt kan det vara så j.....la svårt att använda toan vi alla har med oss. förra veckan tänkte vi slå natt på Nabbelund (Öland) fy vilken stank vi drog därifrån så fort vi kunde.

Mikkeman.

F

F.d. 5322

Guest

Vi valde att lägga oss avsides under vår Norrlandsresa eftersom vi visste att valpen var väldigt skrikig. Detta för att skona öronen på er husbilskompisar och lokalbefolkningen. Vi hoppas på en bättring till nästa år :rolleyes:

När det gäller pinket är det inte lätt att styra! (Nu menar jag hundarna)
Kan inte se nåt sätt att ta upp det på heller.

F

F.d. 15850

Guest

Om folk hade sagt till när dom tycker att någon gör något galet så kanske HBK inte varit fullt med moral tanter:confused:

F

F.d. 29752

Guest

För att inte tala om de vilda djuren!

F

F.d. 52943

Guest

..........
Ser det som synnerligen komplicerat att ta hand om #1, om det nu någonsin behövts, men kom gärna med
pro-aktiva förslag så skall jag se till att Husse & Matte tar till sig detta efter bästa förmåga!

VoffVoff! :msn_dog:
Kanske ett öskar att hålla under när det är dax?? Så sa vetten att husse och matte skulle göra när dom ville ha ett urinprov.
VoffVoff hälsar Saga
:twitcy::twitcy::twitcy:

J

Jimbo

Guest

Detta är det som gäller:

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Inledande bestämmelse

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Särskilda bestämmelser om tillsyn över hundar finns i rennäringslagen.

Märkning och registrering av hundar

2 § En hundägare skall låta märka sin hund så att den kan identifieras. Märkningen skall vara bestående.

3 § Statens jordbruksverk skall föra ett för landet centralt register över hundägare (hundregistret). Hundägaren skall låta registrera sitt ägarskap i registret.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
1. skyldighet för hundägaren att betala en avgift för registreringen och för utrustning för att läsa av märkningen,
2. beräkningen av avgiften.

4 § Bestämmelserna i 2 och 3 §§ gäller hundar som stadigvarande finns i Sverige.

5 § Hundregistret får användas för att fastställa vem som äger en hund.
Tullverket, Jordbruksverket, länsstyrelser, polismyndigheter och de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet skall ha direktåtkomst till registret.

6 § Jordbruksverket är personuppgiftsansvarigt enligt personuppgiftslagen (1998:204) för hundregistret. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, Jordbruksverket får besluta att överlåta driften av registret till en annan myndighet eller till en organisation.

7 § För behandling av personuppgifter gäller, utöver vad som sägs i 5 och 6 §§, personuppgiftslagen (1998:204). Bestämmelserna i personuppgiftslagen om rättelse och skadestånd gäller även vid behandling av personuppgifter som utförs enligt denna lag.

Förelägganden och förbud

8 § Om någon brister i tillsynen över eller skötseln av en hund, får polismyndigheten meddela de förelägganden och förbud som behövs för att förebygga skada eller avsevärd olägenhet.
Såväl förelägganden som förbud får förenas med vite.

9 § Polismyndigheten får meddela de förelägganden som behövs för att bestämmelserna om märkning och registrering av en hund i denna lag skall följas.
Förelägganden enligt första stycket får förenas med vite.

10 § Den som är under femton år får inte meddelas förelägganden eller förbud enligt 8 eller 9 §.

Omhändertagande av hundar m.m.

11 § För att hindra att en hund orsakar skada eller avsevärd olägenhet får polismyndigheten, om inte andra, mindre ingripande åtgärder anses tillräckliga, besluta att den skall omhändertas.

12 § Om en hund har omhändertagits med stöd av 11 §, får ägaren eller innehavaren inte förfoga över hunden utan tillstånd av polismyndigheten. Polismyndigheten får, efter utredning, besluta att hunden skall säljas, skänkas bort eller, om hunden utgör en fara för människor eller djur eller om det annars finns särskilda skäl, avlivas.

13 § Om det inte längre finns skäl för omhändertagandet, skall polismyndigheten besluta att detta genast skall upphöra.

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.
------
Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.

17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten omhänderta hunden.
Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.

18 § Har inte ägaren eller innehavaren, efter det att kostnader betalats enligt 20 §, återtagit hunden inom fem dagar efter det att han eller hon underrättades om omhändertagandet eller, om ägaren eller innehavaren inte är känd, inom tio dagar efter det att polismyndigheten underrättades, får jakträttshavaren behålla hunden eller polismyndigheten, efter utredning, besluta att sälja, skänka bort eller, om hunden utgör en fara för människor eller djur eller om det annars finns särskilda skäl, avliva hunden.

Ersättning för skador orsakade av hundar

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.
Första stycket gäller inte för skador som orsakas av en tjänstehund när en polisman eller vaktpost eller annan person som vid försvarsmakten tjänstgör för bevakning eller för att upprätthålla ordning använder hund i tjänsten, om den skadelidande har betett sig på ett sådant sätt att det har varit motiverat att ingripa mot honom eller henne.
--------

Sen följer massa straffansvar men det lämnar vi därhän.
Självklart finns det lokala föreskrifter och ex ordningsregler på ex campingar som skall följas.

Men det som jag tror håller längst är ett sunt förnuft, ömsesidigt hänsynstagande och respekt för varandra.

Man måste beakta att det finns både de som avskyr och är livrädda för hundar precis som det finns de som lever för och älskar hundar.

Det är nästa att likställa med hur gemene man uppfattar sina avkommor. I vårdnadshavarens ögon är de världens bästa guldklimpar men i grannens rötägg av första klass.
Olikheter kommer vi aldrig att komma ifrån men vi kan träna på att förstå varandras behov och känslor samt visa ömsesidig respekt.
Svårt? Ja, men vi lär så länge vi lever =)

/Jimbo

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29954

Guest

Hoa, hoa, ändå är lagtexten den minsta gemensamma nämnaren i vår moralkodex..

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025

God morgon!
Nu är morgonpromenaden med vovven avklarad. Har gått promenadstig utmed Vänern och OJ vad skit det låg där. MEN det är inte våra kära hundvänner som åstadkommit detta (inte det mesta i alla fall) utan den stora svärmen kanadagäss som finns i vattnet. Det är ofta så att hundarna blir beskyllda för all förorening.
Allra värst tycker jag faktiskt är alla jädrans ölburkar är. Till skada både för människor och djur.
Jag tror att vill man befinna sig där det finns många människor så får man nog tåla en del: hundkiss, musik, grillos, grälande människor, skällande hundar m.m

Ha det mysigt var Ni än befinner er
!:mh3:

Senast ändrad:
Toppen