• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinteruppställning

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Hej
Undrar om någon vet vad som gäller angående uppställning av husbil över vintern.
Då vi har våran husbil uppställd på vår tomt med ett "husbilstält" (från Jula) i tätbebyggt område kom en person och påpekade att vi nog måste söka bygglov för att ha bilen vinterparkerad på vår parkering. Förvisso har vi parkerat den någon meter i från grannens tomt men i alla fall.
Någon som vet vad som gäller??
MVH
P-O
 
F

F.d. 55268

Guest
Sv: Vinteruppställning

Hej du behöver ej ha bygglov på något som går på hjul mvh leif
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Vinteruppställning

Denna någon som sa detta till oss påstod att bilen inte fick stå där längre än "en normal semester" men vet inte om det räcker med att man flyttar på bilen någon meter så att den inte står på samma plats???
mvh
P-O
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Vinteruppställning

Ja de e gott om gnällspikar i vårt samhälle.. måhända har vi det för bra, så man måste starta not för o trigga adrenalinet...:p:wub::twitcy:
:mcride::music-icon:
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Vinteruppställning

Ullabella har rätt. Det står ju husvagnar och båtar mm lite varstans på tomter. Men det är riktigt att det skall vara hjul i marken. "Normal semester" det uttalandet visar att den personen inte vet vad han talar om. Det kan ju trots all vara onödigt att ringa kommunen. Inte väcka den björn som sover.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Vinteruppställning

Jo jag har inte pallat upp bilen endast ställt av den och tagit på "pjamasen" (husbilstältet)

P-O
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Vinteruppställning

Svensk avundsjuka yttrar sig på olika sätt! Om bygglov krävs blir det billigare att "hysa" in den någon annan stans. Nä, bygglov behövs inte, det gäller bara permanet byggnation. Vår bil står "uppbockad" på infarten under JULA-kapell. Att flytta den någon är omöjligt. Inte bara för att den står på bockar utan den står mellan carporten och vägen, men röresespel på max 5 cm. Informerade grannen om mina tankar innan den jag parkerade för vintern. För övrigt står bilen där utan kapell resten av året.
Hoppas det löser sig.
Leffe
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Vinteruppställning

Normalt behöver du inte ha bygglov på husbil eller husvagn, men vissa kommuner vill tydligen att man byter plats efter 5-6 veckor kan ju va nått sånt i din kommun.Olle.
 
F

F.d. 7045

Guest
Sv: Vinteruppställning

Din tomt, bilen på hjul, du kan ha den stående där, inget bygglov behövs.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Vinteruppställning

Vår bil har stått på tomten (även husvagnen) sen 1970 talet ingen har sagt något och om du får en tillsägelse från kommun så har du minst 3 månader på dig att åtgärda saken! Hemöver (Haparanda) hade jag bilen i ett masonitskjul under vintermånaderna. Fick skriftligt att montera ner inom 3 mån.. gjorde så.. montera upp igen nästa vinter det fungera i 5-6 år. Morfar
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vinteruppställning

Vår husbil står på tomten intill garagenerfarten.
Innan vi gjorde i ordning ställpaltsen så kontaktade jag Stockholm stad och fick beskedet att det inte behövdes något bygglov. Därefter informerade vi grannarna som inte hade något att invända, snarare tvärtom. De uppmuntrade oss att fixa till ställplatsen för husbilen.
Tyvärr missade vi att få på överdraget innan vintern kom.
Nu står den där med enbart vintertäcke och blir bara smutsigare och smutsigare för varje gång vi är ute i trafiken.
V-backen :wink:
 
Toppen