• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertvätt

F

F.d. 30012

Guest
Hej.
Ni som kör husbil även vintertid, hur gör ni när ni tvättar hb'n och vilket tvättmedel använder ni för att på bästa sätt få bort tjär-/asfaltsfläckar och flygrost mm?
Undrar även om någon har bra tips på hur man fräschar upp utvändiga gummilister som gärna blir lite grå-svarta och trista?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vintertvätt

Jag tar tvättmedlet som kommer i borsten på tvättanläggningen eller såpa i hinken. Flygrost och asfalt får vänta tills våren och då tas bort med tjärborttagning och Globex80.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Vintertvätt

Med risk för att vara dåligt påläst, men vad är flygrost och var skall jag förvänta mig sådant på min husbil?
 
F

F.d. 30012

Guest
Sv: Vintertvätt

Håkan- Vilken typ av tjärborttagare använder du?
Kombi 297 verkar ju också bra, verkar ju som den också skulle kunna fixa gummilisterna då den tar bort alger och mögel.

Tackar för svaren så länge :)
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Vintertvätt

Hej
Jag spolar av bilen en gång i veckan, anväder inget medel. I vår (mars,april) ska jag lägga ett par helger på att ångtvätta under redet samt smörja upp allt som rör sig.
Ha det så bra
Bertil
 
Toppen