• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterparkera

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Hej alla
Fråga 1
Byggfläkt eller oljefyllt element vad är bäst för bilen Temp 8-10grader i bilen över vintern. Elkabeln till laddaren frånkopplad så ingen laddning den vägen huvud brytaren till bodelen frånslagen.
Byggfläkten rör ju runt luften elementet gör ju inte det vad kan vara bäst någon som vet?
Fråga 2 Är det bättre med lite värme på eller skall den stå kall?Torrbollar som vanligt 2st
fråga 3
Startbatteriet inpulsladdare minuspolen av eller ska jag låta batteriet vara inkopplat med inpulsladdaren tillkopplad då blir det ju lite rörelse i batteriet.Starta bilen var annan månad stänka runt lite olja eller låta bli stå stilla tills våren?.
Bilen skall stå ute och hemma på tomten med överdrag.:music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vinterparkera

Hej Drutte & Drutta

Ett oljeelement är nog att föredra bättre värme och mindre risk för överhettning.
Kan du inte ha värmen på i husbilens ordinarie värmare (Alde)?

En byggfläkt har väl en öppenspiral som värmer, den skulle inte använda iallafall.
/Vidhem
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Vinterparkera

Hej, jag köpte ett fläktelement på Jula förra året (2000 w). Det kostade ingen förmögenhet, iallafall billigare än Truma-pannans om det skulle gå sönder. Blir inte så hett som en byggfläkt heller och ändå blåser det runt luften lite. Hade ca. 5+ gr. i bilen under vintern, inga problem med mögel i våras.
Vattensystemet tömde jag när vi hade gjort årets sista resa.
Hade även torrrbollar i bilen, men det blev inte särskilt mycket i dem.
Startade motorn några gånger och lät den gå en stund på tomgång, såpass att temp. mätaren började röra sig.
Underhålls laddning sköter bilen själv när jag står nätansluten bakom vårt hus.
Så klarade jag min första husbilsägar-vinter. Rätt eller fel får andra avgöra.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vinterparkera

Temp 8-10grader i bilen över vintern.
Du skall helst hålla samma temperatur i din husbil som i dit kylskåp, +4gr.C.
Mögel och annat skadligt/otrevligt som vill starta ett eget liv kan inte komma igång under 5gr.C. Det är just därför kylskåp rekommenderas ha 4gr. Ett och annat har antagligen att göra med vattnets (H2O) största densitet som är +4gr.C.
 
Toppen