• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterluckor

Bettan o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
662
Medlemskap
2024
Hej alla HBK:are
Jag har en fråga om vinterluckor till kylskåpet.
Passar DOMETIC vinterluckor till Elektrolux eller får man köpa
orginal till husbilen (Burstner). Är det någon som vet?
Hade gott MVH Bernt:tux1:
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Vinterluckor

Är nästan säker på att dom är lika. jag har Dometik kyl, men det står Electrolux på vinterluckorna. Och det passar. Luckorna kann du köpa hos vilken husvagnshandlare som helst. Mina luckor är köpta till en Burstner med Elektrolux, och sitter nu på en Adria med Domitik
bosse b
 
Senast ändrad:

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sv: Vinterluckor

Kanske en dum fråga men varför har man speciella luckor/galler på vinter. Är det för att hindra kyla at komma in i bilen eller för att kyl/frys funktionen mår bättre. Vi har kört vintrar med -15 gr utan att ha en tanke på saken och utan upplevda problem
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vinterluckor

Dels så är det ju för att behålla någorlunda värme bakom för att det är nog inte så bra för kylen om det blir -10 grader i bak , visserligen så går det ju åt lite gas men på våran så har vi ugn ovanför och det är ju lite springor som gör att denna kylan även kommer in i bodelen (tror jag) jag kände iallafall av lite drag när det var väldigt blåsigt .
Vi har monterat på våra luckor iallafall .
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vinterluckor

Har för mig att det skrevs om det här i en annan tråd tidigare.

Problemet är om man har separat frys som termostatstyrs av kylskåpet. Blir det då för kallt bakom kylen så den inte behöver arbeta så hårt så kommer frysens temperatur att bli för hög.
Sen är det också som tidigare nämnts att det blir kalldrag.
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Vinterluckor

Har för mig att det skrevs om det här i en annan tråd tidigare.

Problemet är om man har separat frys som termostatstyrs av kylskåpet. Blir det då för kallt bakom kylen så den inte behöver arbeta så hårt så kommer frysens temperatur att bli för hög.
Sen är det också som tidigare nämnts att det blir kalldrag.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/224809

Är det denna du menar?
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Vinterluckor

Hej, jag passar på att ställa en fråga. Jag har förlorat den ena av vinterluckorna. Jag ska ej använda kylen, eller bilen, i vinter, bilen är avställd. Ska jag täcka för den luckan som inte har en lucka, kanske med ett kartongplatta eller dylikt?
Elisabeth
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vinterluckor

Hej, jag passar på att ställa en fråga. Jag har förlorat den ena av vinterluckorna. Jag ska ej använda kylen, eller bilen, i vinter, bilen är avställd. Ska jag täcka för den luckan som inte har en lucka, kanske med ett kartongplatta eller dylikt?
Elisabeth

Står bilen ute oskyddad så kan det vara bra att täcka för annars så har det ingen betydelse när bilen inte används.
 
Toppen