• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterladdning av motorbatteri.

sunkan

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
12892
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3,0 JTD 177 hk
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: Kabe 810i TB
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Elsystem
:confused:Jag har problem med vinterladdningen av motorbatteriet under vintern,bilen är i kallgarage, borde det inte laddas av bilens laddsystem för bodelsbatteriet?
Förra våren startade inte bilen och efter 3 månader denna säsong så var batterinivån nere i 11.3 volt. Är det fel på laddautomatiken eller har jag missuppfattat att motorbatteriet skall laddas efter att det andra batteriet har fått sitt.
 

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021
Du har ingen laddning till startbatteriet. Det ska elektroblocket göra. Eftersom du hade laddning på batteriet när du kör med den är det inget fel på generator eller startbatteriet. Att laddningen på batteriet är 11,5 volt så har batteriet förmodligen tagit skada. Du behöver kolla upp EBL så att laddning sker till startbatteriet på ett riktigt sätt. Förmodligen behövs även ett nytt startbatteri.:yes:
 
F

F.d. 55528

Guest
Vet inte hur det är på just din bil, men oftast så är det så på husbilar att startbatteriet får endast underhållsladdning när du har landström, och då först sedan bodelsbatterierna är fulladdade
För att ladda startbatteriet ordentligt måste du köra motorn så att generatorn laddar, eller koppla en extern laddare direkt på batteriet.

För att undvika att batteriet laddas ur vid avställning kopplar man lämpligen lös minuspolen. Det finns alltid saker som drar ström annars

11,3 V är väldigt låg spänning. Risken finns att batteriet skadats av detta...

/TommyQ
 

sunkan

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
12892
Medlemskap
2022
Hubilisten1 skrev:
Du har ingen laddning till startbatteriet. Det ska elektroblocket göra. Eftersom du hade laddning på batteriet när du kör med den är det inget fel på generator eller startbatteriet. Att laddningen på batteriet är 11,5 volt så har batteriet förmodligen tagit skada. Du behöver kolla upp EBL så att laddning sker till startbatteriet på ett riktigt sätt. Förmodligen behövs även ett nytt startbatteri.:yes:
Det var samma fel förra året men jagladdade då och fick igång bilen,det gick sedan utan problem hela säsongen. Jag lutar dock åt att det är fel på EBL.
Får se nu till våren om jag måste skaffa nytt batteri.
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
På min bil sitter det en 40amp säkring en bit från batteriet fäst med buntband på en kabelstam.
Den kan fara om man inte drar ut nätkabeln från husbilen innan man startar.
Mitt EBL laddar startbatteriet med 14.4v i en timme och växlar sedan ner till 13.6v, helt enkelt perfekt tycker jag.
Max 18amp ger mitt EBL och den fördelas hyffsat jämnt mellan batterierna.
Mitt tips, sök efter en säkring och om du inte hittar den så kolla i manualen till EBL vilket stift som går till startbatteriet och där kan du då se vilken färg kabeln har och på så vis lättare identifiera den kabeln vid batteriet.
 
Toppen