• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterkonservering/förvaring

F

F.d. 50334

Guest
Hej
Har nyss köpt en husbil, hur vinterförvarar jag den bäst, den kommer att stå inomhus i tegelhus. Jag tänker närmast på de olika tankarna, batterier, däck o.s.v.

Mvh Ulf Stensson
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Hej

Vi har haft husbil i ett år nu och inför förvaringen i vintras, den står i en ouppvärmd fd. maskinhall med jordgolv, så tömde vi den på allt som kan tänkas gå att äta.
Vi städade och dammade överallt för att få bort ev. matrester och smulor.
Givetvis bort med sängkläder och handdukar mm. det som var kvar var madrasserna i sängarna.
Vi tömde gråvattentanken, färskvattentanken och toakassetten.

Jag öppnade kranen/ventilen på varmvattenberedaren så att den tömdes och lät den stå öppen, den öppnas ju av sig själv när det blir för kallt.
Jag öppnade alla vattenkranar och blåste i dem för fulla lungor för att få bort ev. vatten som kan frysa. Glöm inte duschslangen. Kranarna stod sen öppna i mellanläget.

Bilen tvättades, tankades full och däcken kollades så att de höll rätt tryck, 5,5 kg på vår bil. Kollade också att det fanns frostskydd i spolarbehållaren.

Efter detta ställdes den in i maskinhallen där den kom att stå i 5-6 månader. Dagen innan vi skulle hämta den på våren stoppade vi i elkabeln i vägguttaget och lät den stå så över natten.
Den startade på första försöket och sen var det bara att besiktiga och starta den nya säsongen.

Vi hade alltså ingen värme på den eftersom jag tror mig veta att möss gillar varma platser och då är det ju bra att husbilen är lika kall som omgivningen. Vi tog inte heller av någon kabel till batterierna, vi bara stängde av all el på manöverpanelen.

Så tänker vi göra även denna vinter. Bara att hoppas att inga möss eller andra gnagare tar sig in.

//Lycka till
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Glömde säga att vi stoppade in 2 st torrbollar i bilen. I år skall vi ha 3 st för säkerhets skull - de två vi hade blev tämligen fulla med vatten.
Har hört rysansvärda historier om personer som fått mögel i husbilen när den vinterförvarats inomhus utan värme i alltför slutna utrymmen. I en dragig maskinhall sker ju en luftcirkulation som jag tror behövs. Det är ju trots allt fuktigt här nere i Skåne under vintern. Är det kallt och minusgrader är ju luften betydligt torrare och risken för mögel borde vara mindre.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Hur gör du med startbatteriet? Tar du ut det, tar bort den ena kopplingen eller låter det vara kvar i bilen påkopplat?
Elisabeth
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Hej


Jag öppnade alla vattenkranar och blåste i dem för fulla lungor för att få bort ev. vatten som kan frysa. Glöm inte duschslangen. Kranarna stod sen öppna i

//Lycka till
t

Just det att man blåser slanger och kranar tomma, fick jag lära "the hard way". Glömde av det ett år. Glömmer det alldri mera. Dyrt att laga för mig som måste ha verkstadshjälp!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Har blåst i kranarna tidigare år men det har alltid känts lite tveksamt - i höstas tog jag istället grovisdammsugaren och en bit slang som jag klämde runt kranarna. Sög ut en halvliter vatten efter att pumpen pumpat torrt. Kranarna öppna och pumpen på.
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Lite glykol eller rödsprit i vattenlåsen är också bra, då fryser dom inte sönder.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Det där med att få ut allt vatten ur kranarna verkar vara svårt. Att blåsa eller suga är lätt sagt men . . . . ? Jag har försökt utan resultat, det finns väl backventiler som förhindrar det, eller?

Trots att jag följt instruktionerna till punkt och pricka så har två kranar frusit och spruckit. Varje gång kostar det nerver och en tusenlapp - minst. Man öppnar den där ventilen så att vattnet ska rinna ut och med krnarna öppna mellan varmt och kallt, kör litet försiktigt med pumpen för att kolla . . . . Är det då ändå möjligt att en betydande mängd vatten, som kan frysa, finns kvar???

Glykol, rödsprit eller annat otyg i vattensystemet - verkar både konstigt och fel!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Lite glykol eller rödsprit i vattenlåsen är också bra, då fryser dom inte sönder.

Jag tror man skall undvika glykol. Glykol är giftigt och hundar slickar gärna på glykol som släppts ut på marken eftersom det smakar sött. Får de i sig för mycket slås njurarna ut och hunden dör.

Jag använder lite spolarvätska i varje vattenlås vilket också fungerar bra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Spolarväske er ofte basert på metanol, som og er meget giftig selv om det ofte brukes i parfyme.
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Vi som är medlemmar i HBK släpper väl inte vårt vatten där det kan komma till skada, eller?:)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Eftersom jag läst att metanol är förbjudet att använda i spolarvätska i Sverige trodde jag inte att detta var något problem. Den spolartvätska jag använder är etanolbaserad.

Vet du någon spolartvätska som använder metanol som frostskydd?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Les på kannene, det er og endel bruk av propanol - ikke like giftig, men og skadelig for det meste av organismer - forbrennes meget langsomt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Det behövs faktiskt endast en liten skvätt spolarvätska i vattenlåsen för att ge ett fullgott frostskydd. En liten bråkdel av vad vi spolar ut över våra vindrutor varje vinter utan att grubbla särskilt mycket däröver.
Och ingen hund vill slicka i sig spolarvätska.

aake
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Les på kannene, det er og endel bruk av propanol - ikke like giftig, men og skadelig for det meste av organismer - forbrennes meget langsomt.

Visst har jag läst på flaskan och har sett att den jag använder innehåller etanol samt några procent propanol. Men eftersom propanol klassas med låg giftighet vill jag påstå att spolarvätska är betydligt bättre att använda än glykol i detta sammanhang.
 
F

F.d. 26089

Guest
Sv: Vinterkonservering/förvaring

Jag är ny på detta med husbil! VAR sitter vattenlås?
Sen undrar jag HUR fylls pannan på en Truma Combi 4 (till våren)?
 
Toppen