• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vinterkörning

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Hej. En liten fråga till er som kör på vintern. Hur gjör ni när ni ska tvätta husbilen ren från salt o liknande ?. I instruktionsboken står det att man ej tvätta med starka tvättmedel eller avfättning pågrund av tätningsmassan i alla skarvar ?. Har själv bilen i ide. Kan ju vara bra att veta ifall jag får ett ryck att väcka bilen o ta en tur. mvh. Micke.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: vinterkörning

Det är precis som du skriver ett problem att tvätta en husbil på vintern så att inte tätningsmedel mm luckras upp och det läcker in vatten. Vanlig petroleum baserad avfettning är mycket effektivt men käkar upp de flesta tätningsmedel och är ej heller direkt miljövänligt, allra helst om man tvättar hemma på gatan utan oljeavskiljare (fan trot men det mest miljövänliga är att tvätta bilen på gräsmattan så marken sugerupp det hela och filtrerar det). Jag har testat rätt många tvättmedel under åren och det som jag använder idag och sedan 10 år tillbaka är Trutest Biomicro 2000. Det är ett miljövänligt tvättmedel som är helt otroligt bra. Spruta på det och låt det verka sådär 5 minuter, är det riktigt "grisigt" så ta en borste eller svamp. Ta sen högtryckaren och spola bort det, ser ut som nyvaxat efterår! Använder det till allt, tvätt av endurohojen, tvätt av bilarna, motortvätt mm. Man blandar det sådär 25% med vatten så biter det på allt. Finns nog bara på 20 liters dunk och kostar några kronor men är klart värt sina kronor då det räcker mycket länge. Jag har inte sett några som helst följder av det vad gäller tätningsmedel, plast, gummi mm.
Vi hade svartmögel på huset som inte gick att få bort ens med mögeltvätt, dags att byta panel liksom.. Testade på kul med Biomicron, möglet försvann! Lät det sedan vara två år och möglet kom inte tillbaka. Målade om huset för tre år sen och det har inte kommit något mögel! Nej, jag är inte köpt av Trutest men jag har aldrig prövat på något så bra tvättmedel!
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: vinterkörning

Hej Kölis.
Var kan jag köpa detta undermedel,jag har en del svartmögel på huset som kommer tillbaka 3 veckor efter att jag har tvättat med algmedel.
Vad kostar en 20L dunk.
Arne HBK13.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: vinterkörning

Nu har jag bara mobílnumret till han som är delägare i firman, vill inte sätta ut det här.. Har du ett mobilnummer så kan jag skicka ett SMS med numret.
Jag tog högtryckstvätten, en vanlig billig Kärcher, och satte injectorslangen i Biomicro dunken och sprutade sedan på det på fasaden. Lät det verka sådär 15 minuter. Sen gick det att spola bort möglet och det har inte kommit tillbaka sedans dess heller. Jag vart mycket förvånad men mest förvånad vart nog han som hade tillverkat det, han hade ingen aning om att det fungerade på svartmögel!
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: vinterkörning

Hej Kölis.
Om du klickar på namnet Arne & May-Britt 13 och sedan på min Profil och skickar numret antingen som privat meddelande eller som e-mail så skulle jag vara tacksam.
Arne HBK 13.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: vinterkörning

Göran, i mina instruktioner till husbilen står att man skall undvika att tvätta med högtryck för att inte få in vatten i isoleringen.
Jag tvättar själv med borste och slang med ljummet vatten och det funkar bra. Insekter sommartid löser det ljumma vattnet också.
Fiamma har borstar med långa skaft, liksom Gekås i Ullared fast till ett bättre pris.
Krister.
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: vinterkörning

[FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT][SIZE=-1]Tillverkare/leverantör[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT][SIZE=-1]Tvättmedel [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT][SIZE=-1]A Clean Partner AB[/SIZE][/FONT]
[SIZE=-1][FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT]0322-79 400[/FONT][/SIZE]
[SIZE=-1][FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT]Anna Hansson[/FONT][/SIZE]
[FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT]www.acleanpartner.se[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT][SIZE=-1]Snowclean Kallavfettning[/SIZE][/FONT]
[SIZE=-1][FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT]Snowclean Kallavfettning LA[/FONT][/SIZE]
[SIZE=-1][FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT]Strovel Alfasol[/FONT][/SIZE]
[SIZE=-1][FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT]Strovel Alfasol BN[/FONT][/SIZE]
[SIZE=-1][FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT]Strovel Alfasol Extra[/FONT][/SIZE]
[SIZE=-1][FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT]Trutest BIO-100[/FONT][/SIZE]
[SIZE=-1][FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT]Trutest BIO-2000[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT]Trutest SP-100[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT]Trutest SP-100 Plus[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT]Trutest SP-100 Safe[/FONT][/SIZE]

;)
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: vinterkörning

Va bra! Där hade vi den nya adressen och telefon numret! Självklart så ska man ju använda en högtryckstvätt med omdöme, inte spola nära skarvar och lister så att man blåser in vatten bakom, precis samma som att man inte spolar nära vid hjullager och sylikt på en mc, då kryper vattnet in. Man ska väl också ha en högtryckare som är lämpad för tvättning av bil vilket dom mindre billiga brukar vara som inte har så högt tryck. Att använda en som man tvättar lastbilschassin med är ju absolut inte att rekommendera.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: vinterkörning

jag har testat biltemas fasadtvätt, och blev mycket positivt överaskad.
den kostar 59 för 4liter som ska spädas 1:20

jag har blandningen i en sprayflaska, låt verka nån minut och sen spola av.
alla svarta ränder försvinner lätt. jag hade även alger i den kulhamrade plåten
som jag aldrig tidigare fått bort riktigt.

det extremaste jag hade var under tanklocket.... intorkad diesel och rapsolja.....
men jag sprayade på och skrubbade med en diskborste, och det försvann hur lätt som helst.

kanske bör man tänka på att vaxa efteråt. men bilen blev som ny.

på sommaren sen kan man ju tvätta med vanligt vax schampo.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: vinterkörning

GEKÅS:s borste med förlängt skaft köpte jag i höstas och efter ca. 15 min uppe på husbilstaket så gick den av vid borst fästet!!!Hade en annan modell innan som åxå var lågpris........max 10 gånger höll den!!! Brorsan säger att han har en av märket Gardena eller om det var något annat märke, men den har han använt i många år säger han. Kontentan av detta säger: köp kvalitè, det lönar sig.
OBS jag är försiktig med mina prylar själv men.......!
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: vinterkörning

Jag tog en gammal kasserad tvättborste från brankåren runt 1980 som inte passade på de nya anslutningarna från tvätten. Den tvättade jag bilen med i lördags! Det var bergis bättre kvalitét i grejerna förr...
 
Toppen