• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterisoleringsmattor

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Hej, även om det är en tid innan vinterisoleringsmattor behövs, så undrar jag hur ni har löst detta, om ni vill ha mattorna på insidan, med helintegrerad bil? Om man tar mattorna som är avsida för utsidan, klipper i tu dom, hur fäster man dom på insidan?
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Vinterisoleringsmattor

Hej, även om det är en tid innan vinterisoleringsmattor behövs, så undrar jag hur ni har löst detta, om ni vill ha mattorna på insidan, med helintegrerad bil? Om man tar mattorna som är avsida för utsidan, klipper i tu dom, hur fäster man dom på insidan?
Matta på insidan=kondens.Matta på utsidan=genomvåt vid regn eller dagg.Fördelar och nackdelar med allting.
Anders.:wink:
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Vinterisoleringsmattor

Mycket har ju skrivits om det finska vintertäcket i Husbilsklubbens trådar.
Vi tog med det på vår resa som började den 22 maj. Flera nätter har vi haft nytta av det
då det varit ganska kallt. Men även de riktigt soliga dagarna t. ex. i Vilhelmina
då det behövdes på dagarna. Täcket har ju en färgad sida, vårt är marinblått,
och en silvrig som man har utåt vid sol. Täcket är mycket mjukt och smidigt att vika ihop.
Det har en mycket bra passform och det drar inte åt sig vatten. det går att skaka
av det mesta vattnet, viker man det sedan rätt så samlas vattnet inne i täcket.
Vi har en filt som har en vind -o vattentät baksida som vi lägger i sängen och
på den lägger vi täcket när vi ska ut och åka.
Jag ser inga nackdelar med detta täcke. Det är stor skillnad att ha täcke ute
eller att ha dom avsedda på insidan, som sagt, kondens blir resultatet.
Den enda nackdelen med det finska skulle vara att det krymper något vid
långvarigt solsken men man måste ju inte fästa det nere vid dörren det räcker
ju med att fästa uppe och med bandet på mitten. Vid regn ökar det lite i storleken.
Jag har blivit verkligt imponerad av täcket, vilken kvalite både i materialet och
så välsytt. Vi kommer säkert att ha nytta av det även på hemresan då vi
har 120 mil att resa innan vi är hemma.
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Vinterisoleringsmattor

Jag har testat både invändig och utvändig isolering av framrutan. Utvändig är klart bäst.

En för mig billig och bra lösning är en vit presenning inköpt på Clas Olsson. Jag har klippt och sytt den så den passar på vår helintegrerade bil. Den är fäst med vanliga spännremmar. Mellan presenningen och rutan har jag vanliga 16 mm:s liggunderlag. Ingen kondens inget behov att skrapa rutorna på vintern. Lätt att sätta dit och lätt att stuva undan.
 
Toppen