• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterhjul på Pb 2 ?

H

hondacrv

Guest
Jag har nyligen vägt upp min Detleff från 3500 kg= lätt lastbil till 3850 kg personbil klass 2. Är det tillåtet att köra med sommardäck på vintern på denna bil, eller gäller gränsen 3500 kg för dubbfritt endast lätt lastbil. Tacksam för svar
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterhjul på Pb 2 ?

För ett år sedan var det inte lagligt att köra med sommardäck på vintern då bilen är en personbil ovidkommande av vikten på den. Om jag inte missminner mig helt så kom det en ändring av det senare. Om du ska ha rätt svar så vänd dej till Väg Verket i Borlänge, ingen idé att fråga Polisen för dom vet säkerligen inte heller.
 
M

Majja

Guest
Sv: Vinterhjul på Pb 2 ?

Har fått denna fråga bekräftad av polisen i Uppsala att det är samma regler för personbil 2 som gäller för övrig tung trafik. När lagen om vinterdäck träder i kraft för tung trafik så kommer givetvis kravet även att omfatta personbil 2.
Finns även en annan regel som säger att om man kan bevisa att man är på väg utomlands under vinterhalvåret kan sommardäck tillåtas ner till gränsen. Beviset kan då vara bokad färja eller annat sätt som styrker handlingen.
Uppgifterna kommer som sagt var från polisen i Uppsala som i sin tur har fått dessa uppgifter från Vägverket i Borlänge.

Ha en bra dag

Majja
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhjul på Pb 2 ?

Hej
Om man läser på Vägverkets hemsida Vilka regler gäller för vinterdäck? / Vägverket
ser man att reglerna är ganska enkla. Precis som Majja skriver så gäller kraven på vinterdäck endast personbil, lätt lastbil eller buss under 3.500kg. Tunga fordon d.v.s. allt över 3.500kg omfattas inte av kraven på vinterdäck.
M.a.o så omfattas inte din bil av kraven.

På samma sida finns även en PDF att läsa som beskriver undantag så som utlandsresor och liknande.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterhjul på Pb 2 ?

Samma visa i år igen tydligen. Uppriktigt sagt, jag skiter idet. Jag var i kontakt med VägVerket förra året och fick svart på vitt vad som gällde då, bland annat att en PB2 är en personbil i lagtexten ovidkommande av vad den har för totalvikt. Dokumentet från VägVerket finns utlagt någonstans här på HBK weben.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhjul på Pb 2 ?

Kölis

Ganska intressant ändå att få klarhet för vi vet ju alla att det inte är alltid man blir stoppad av en polis som kan erkänna att han har fel och be om ursäkt och släppa iväg en. Finns det något "fribrev" från vägverket man kan ha i handskfacket när man åker så är det ju bra. Råkar han även ha rätt så känns det ju iaf bättre när man betalar boten

Jag tolkar vägverkets text som att det är vikten som styr. Buss finns ju både under och över strecket och där är det ju ganska klart. Lika rimligen även för personbil oavsett klass. Om det funnits "lätta lastbilar" som väger över 3.500kg:p borde även dessa vara undantagna.
"Tunga fordon" är ju uppenbarligen undantagna och jag tolkar det som att allt över 3.500kg är "tunga fordon" oavsett fordonstyp och tillhörande körkortsklass.

Det här är väl sånt som kommer att stötas och blötas varje år i ett sådant här forum. Precis som frågan när man skall klippa(heter det så?) sina äppelträd så är den ny för vissa varje år. Äh! beskära heter det:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterhjul på Pb 2 ?

Jeg mener å ha hørt at det er samme regler i Sverige som i Norge når det gjelder kjøretøy over 3500 kg. En plikter å ha med kjettinger som passer til bilen, dette uansett om en har vinterdekk eller ikke. I Tyskland er det krav på å medbringe 2 stk kjettinger til drivhjul når en er i områder med vinterforhold, i Norge skal en ha minst 3 hele vintertiden. Foresten så har Tyskland krav om vinterdekk eller M+S dekk hvis det er vinterforhold på veiene, men forbud mot pigg (dubbade).
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterhjul på Pb 2 ?

Svar till Roger 67:
Förra året så träffade jag tjänstemannen i Borlänge som har skrivit vinterdäckslagen och det är så som den är skriven som den ska tolkas. Det stog då inget om någon vikt på personbil och PB1 samt PB2 är personbilar enligt definitionen och får därför köras på B körkort oavsett vikt. Jag fick även det hela på brev från Vägverket personligen av ovanstående tjänsteman. Brevet publicerades även här på HBK sidan av antingen Bigge eller så var det Kingen. Det kan vara möjligt att det har hänt något efter det vad gäller vinterdäcksbestämmelserna för PB2 för jag hörde något om att det kanske skulle bli en ändring men har inte hört mer om det heller. Gör samma procedur som jag gjorde förra året och få ett rätt svar så slipper det bli spekulationer eller böter. Få ett dokument som talar om vad som gäller, kopiera det och ha det i bilen om du blir stoppad.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterhjul på Pb 2 ?

Då skedde det alltså en ändring vilken innebär att en PB2 över 3500kg inte behöver ha vinterhjul numera. Saken klar!
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Vinterhjul på Pb 2 ?

För oss är det självklart att använda dubbdäck vintertid på husbilen.
Både för våran egen skull o andras.
Tänk om ett barn springer ut i vägen, o man inte hinner stanna för man snålat med dubbade vinterdäck, hemska tanke....

Britt O Roger
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhjul på Pb 2 ?

Dom här svaren fick jag idag.

Vinterdäckslagen.
Vad gäller för husbil pb2 vikt 5000 kg? Vinterdäck eller inte?


Hej Hasse !!

Idag gäller att Personbil klass II (husbil) följer samma regler som andra tunga fordon. Behöver alltså inte vinterdäck.

Med vänlig hälsning

Upplysningstjänsten Fordon
Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
Välkommen till Vägverket / Vägverket
0771-119 119





Är det lagligt att bara ha vinterdäck på drivhjulen(fram)?


Hej !!

Som svar på din fråga kan vi meddela att det inte är förbjudet att ha dubbdäck på endast en axel på ett fordon med totalvikt över 3500 kg.

Med vänlig hälsning

Upplysningstjänsten Fordon
Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
Välkommen till Vägverket / Vägverket
0771-119 119


Kör försiktigt
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterhjul på Pb 2 ?

Naturligtvis är det både nödvändigt och självklart för oss norrlänningar att använda vinterhjul. Men är det tillåtet med dubbdäck på pb II över 3500 kg? Inte för att jag tänker byta till odubbat annat än möjligen under vapenhot.
aake
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Vinterhjul på Pb 2 ?

Som det nevnes her i tråden er regler for dekkutrustning ganske lik i Norge og Sverige, men i år er det blitt en innskjerping i Norge for kjøretøy over 3,5t fra 1/11-08. De skal benytte vinterdekk når det er snø/is på veien og dekkene skal ha minst 3mm mønsterdybde. Man kan bruke sommerdekk med 3mm mønsterdybde, men da må man kjøre med kjettinger.
 
Toppen