• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

Lars Lundquist

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13969
Medlemskap
2021
Kan man ha TV,n kvar i bilen under vinterförvaringen i kallförråd??
Skall man ta bort batterierna eller räcker det att lossa en polsko?? Batterierna är nya och fulladdade.
Skall man starta bilen t.ex en gång i månaden för att ladda batterierna?? Tar det kanske mer än vad det ger?
Nybörjare
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Ladda fullt innan du kopplar bort batteriet ,bäst är om du kan ladda det nån gång under vintern,, starta för att ladda är ej bra om du inte kör minst 5 mil, det kan bildas kondens i motorn annars, ja brukar ta in tv ,n men det behövs knappas inte, glöm inte att kolla glykol o spolarvätska ,och se till att det blandas väl om du behöver fylla på,och töm slangar o vatten lås ,glöm inte duchslangen!!hälsningar Lasse
 
F

F.d. 53392

Guest
Sv: Vinterförvaring

Ladda fullt innan du kopplar bort batteriet ,bäst är om du kan ladda det nån gång under vintern,, starta för att ladda är ej bra om du inte kör minst 5 mil, det kan bildas kondens i motorn annars, ja brukar ta in tv ,n men det behövs knappas inte, glöm inte att kolla glykol o spolarvätska ,och se till att det blandas väl om du behöver fylla på,och töm slangar o vatten lås ,glöm inte duchslangen!!hälsningar Lasse

Hur bär man sig bäst åt för att tömma vattenlås?
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Vinterförvaring

Hur bär man sig bäst åt för att tömma vattenlås?

Jag har tänkt att jag skall hälla i lite frostskyddad spolarvätska i vattenlåsen. Vad gäller batteri så har jag alltid kopplat loss kabel på båda batteribankerna, de står sig hela vintern från oktober till slutet av april. Bilen har alltid startat direkt. Vad gäller TV så har den alltid varit kvar i bilen. Har ny bil i år med vattenlås därför så är den delen ny för mig. I övrigt så har jag 13 års erfarenhet av det övriga
Ha en skön vinter!
Bengt
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Personligen tömmer jag inte vattenlåsen i bilen, jag häller i Glykol som är miljövänlig. Duschslang o andra utkast blåser jag rena med en kort slang som är ganska mjuk o formbar. (Mun mot kran metoden). Därefter lämnar jag samtliga Kranar öppna. Eldelen är dessförinnan avstängd.
TV:n har jag inte plats för där hemma så den liksom mycket annat får vara kvar.
Aldrig några problem hitintills, möjligen att man skulle ta kaffe med och sitta där o njuta då bilen hämtas ut på vårkanten. Men det tager jag där hjemevé.
Batterierna klarar sej gott hela tiden bilen är avställd, se bara till att de är fulladdade först. Underhållsladdning har jag hitintills aldrig behövt göra, är nu inne på bil tre och har gjort som ovan hela tiden. Ta bort ena polen så är det lugna gatan. Några Torrbollar sedan säger jag "Hej då kompis", och i april månad tar vi första turen. Bilen är avställd från någon gång i November till 1:a April oftast, men det är ju vädret som får avgöra.

Lycka till fra han Tant Sture
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinterförvaring

Jag brukar använda våtdammsugare för att tömma kranar, slangar och vattenlås.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring

Jag som kallställer åtskilliga gånger varje vinter kan inte krångla så där. Jag tömmer ordentligt och avslutar med en skvätt karburatorsprit i alla avlopp. Inte glykol eftersom det beroende på sort är mer eller mindre giftigt (och med sin söta smak lockar hundar och andra att smaka).
Eftersom bilen står under tak hemma på gården så har jag alltid laddning på, men däremot inte värme annat än om ny resa är planerad någon av de närmaste vinterdagarna.

aake
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

I instruktionsboken till min nya Hymer står det att TV:n ska tas in vid vinterförvaring. Vad gäller vattenlåsen så slår jag i en skvätt rödsprit, det har fungerat på mina tidigare bilar.
Någon har sagt att glykol fryser fortare än vatten om det inte är utblandat med just vatten. Om det stämmer, se till att det finns kvar vatten i vattenlåsen innan glykolen hälls på.
 
Toppen