• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring??

F

F.d. 12041

Guest
Hej!

Har nyligen blivit husbilsägare och tänker förstås lite framåt i planeringen. Hur förvarar ni er husbil vintertid? Det är väl inte så lämpligt att ha den stående utan tak/skydd?
Jag har den nu stående på en gård hos min pojkvän. Har hört mig för om att hyra vinterförvaring, vilket ju är hutlösa priser :-(
Är det någon som vet om husbilstält är en pålitlig lösning (i storm etc)? (Billigare i längden än att hyra in sig i lokal). Och isåfall lämpligt namn på en sådan. Jag har en Hobby T 650 Ak Flc. 7,50 lång. Bredd och höjd har jag inte i huvudet men den är ju rätt hög.

Mvh/Gitte
 
F

F.d. 14497

Guest
Sv: Vinterförvaring??

Kolla hos Jula dom har vinterförvaring typ överdrag helt Ok har själv testat på min

Lowe lowe
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Vinterförvaring??

Köpte vår första husbil 02 har alltid parkerat det utomhus vinter som sommar.Inga problem med fukt i någon bil,vi använder den året om.

Berra
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Vinterförvaring??

Min erfarenhet av Jula överdrag är att det skyddar mera mot solljus och smuts sommar tid än mot snö och is vintertid. Om bilen inte används under längre perioder under sommarhalvåret tror jag att det i längden lönar sig att skydda den med ett överdrag. Man minskar även påväxten av alger etc på taket.
Har även använt Julas överdrag en vinter men det höll ej helt tätt så det frös fast i taket. Det skyddar ju heller inte mot tyngden av ett tjockt snötäcke. Om man vill använda bilen innan all snö och is smält så står man där med ett ohanterligt överdrad med flera tiotals kilo fastfrusen is!
Bättre vinterskydd (samt möjlighet att när som helst använda bilen vintertid utan besvär) får man med någon typ av fristående konstruktion, det kan vara en permanent carport eller ett tillfälligt "hus" byggt av reglar och täckt med pressenning. Ett annat alternativ är så kallat Wirehus. Det finns flera tidigare trådar som beskriver dessa lösningar. Allt beror på vilket utrymme man förfogar över, hur mycket man vill investera och vad man kan eller hinner göra själv. Rent ekonomiskt tror jag inte att det lönar sig att investera bortåt hundratusen i ett garage eller stor carport för en enklare husbil.
 
F

F.d. 12041

Guest
Sv: Vinterförvaring??

Hej! Har inte besökt sidan här på länge men nu bestämt mig för att låta min husbil stå ute i vinter! Tänker ha ett litet oljeradiatorelement med viss värme + två torrbollar! Blir säkert alldeles utmärkt. Då slipper jag dessutom ta ur alla dynor m.m.
Taket får jag förstås sopa av snön på med jämna mellanrum.

Tack för era svar och tips! Hoppas ni haft en lika härlig husbilssommar som jag har haft :)

Mvh Gitte
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring??

Glöm inte att sätta in råttfällor. Tar indynorna samt torkar rent överallt så det inte finns en smula kvar. Hade möss i bilen förra hösten som till och med hade tagit sig in i kökslådan och gnagt på skärbrädan. Det finns flera trådar som handlar om hur man undviker möss i bilen.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Vinterförvaring??

Värme på ja. men kör gärna minst 12 + då håller man fukten borta. behövs ingen torrboll.
Vi kör med pannan på, el panna med vatten buren golv värme. värmer alla utrymmen. Ja klart vi åker även på vintern
Skoogis
 
Toppen