• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

F

F.d. 7572

Guest
Har en Elnagh -10 Fiat, man rekommenderar mig att inte ta ur bilbatteriet över vintern m.t.p all elektronik och har inte tillgång till el där jag vinter förvarar den.
Det jag funderar på är, tar ni ur batteriet och påverkar det elektroniken?, ni som har bilen utomhus över vintern ej under tak vad behöver jag tänka på i så fall. Tacksam för tips
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vinterförvaring

Har haft vår Adriatik avställd 2 vintrar där jag plockade ur batterierna bägge vintrarna. Det fúngerar utmärkt, och det enda man behöver göra egentligenb sedan batteriet är urplockat är att spärra igen passagerardörren med den manuella spärren, eftersom man inte har ngt centrallås utan batteri.
 
F

F.d. 24401

Guest
Sv: Vinterförvaring

Hej!

Kanske en dum fråga, men varför ska jag ta ut batterierna under vinterförvaring? Vi ska ha vår inne i varmgarage.

MVH

Anna
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vinterförvaring

Faktum är att batterierna blir snabbare tom i inomhustemp än i lägre teperaturer, du har högre självurladdning i värme än i kallare miljö. Dock är det alltid en risk att ha batterier där det fryser, eftersom batterierna kan frysa sönder. Men det bästa är att ha batterierna i några plusgrader, då spelare det mindre roll om dom sitter i bilen eller inte. I vårt fall kändes det bättre att ha dom hemma, och slippa ha koll på laddning i en lada 5-6 mil från hemmet.
 
F

F.d. 7572

Guest
Sv: Vinterförvaring

Hej,
tack för tipset och länken. Kommer att ta ur batteriet och ha det på underhållsladdning hemma under vintern.
 
Toppen