• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

F

F.d. 25188

Guest
Första vinter med vår husbil.
Har fått möjlighet att ställa in den i en ladugård.
Och då har jag två frågor
För det första, ska man använda "torrbollar" eller inte?
Hur förvarar jag mina gasoltuber bäst?
Mvh Hans i HB5IB
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring

Hej!
Vi hade torrboll typ hink i bilen förra vintern som stod på en loge. Inte en droppe vatten i hinken.
Hinken står där i år ochså för säkerhets skull.
Gasoltuberna står i garaget, men jag undrar om det är tillåtet att ha två elvakilos i samma garage.
Någon annan kanske har kläm på det.
Så är det det här med möss. Katter har möjlighet att ta sig in på logen. Hoppas dom håller rent.
Ägaren till logen var hygglig och drog över ett plastskynke över bilen som skydd mot duvskit.
Kanske något att tänka på.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Ta hem gasoltuberna. Lossa pol på alla batterier. Kolla försäkring.
Ladugård? Är det värme i ladugården? Det har betydelse om den står i plusgrader eller i utetemp.
Ungefär som med båtar om det är kallt.
Stäng alla möjliga öppningar och ställ en eller flera torrbollar i bilen + ev nåt med nåt "luktagott" typ ättika eller annan luftsanerare. Ställ också upp dynor och madrasser på högkant och låt innerdörrar, skåp och luckor vara öppna.

En del öppnar alla ventiler och liknande - då är det "inte lönt" med torrbollar - då ska allt luftas med den naturliga tempen och luftfuktigheten.

Jag kör in min PLÅTIS i lagerlokal (tillsammans med båten) med värme och låter det vara öppet - tar hem gasoltuben.
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Vinterförvaring

Varför skall man ta hem gasolflaskorna? Förutom stöldrisken förstås.

Lelle_22
 
F

F.d. 15591

Guest
Sv: Vinterförvaring

Du ska lägga enris i och omkring husbilen även motorn,luftintag.däcken .Råttor o möss tycker inte om den lukten.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vinterförvaring

Du ska lägga enris i och omkring husbilen även motorn,luftintag.däcken .Råttor o möss tycker inte om den lukten.

Mycket vettigt inlägg, dom går inte in i enris sticker som XXX. Om Ni fiskar ål och lägger ålen i ett spann så svingar dom sig lätt över kanten eller till och med i sjön igen, men med enris ligger dom blickstilla.
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Vinterförvaring

I vintras hade vi äpplen i uterummet i lådor, stod på enris o enris över vem åt o sket på äpplena inte var det enriset, så mycket hjälpte det.:(
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Vinterförvaring

Mycket vettigt inlägg, dom går inte in i enris sticker som XXX. Om Ni fiskar ål och lägger ålen i ett spann så svingar dom sig lätt över kanten eller till och med i sjön igen, men med enris ligger dom blickstilla.


Intressant, vilka vetenskapliga belägg har du för detta påstående?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförvaring

Det spelar ingen roll hur många som säger att enris, vitlök och pipelektronik inte funkar, det kommer alltid nya utspel hur förträffligt det är.

Det finns människor som inte kan överbevisas vad det än gäller!
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Vinterförvaring

Jag har underbara döttrar en är gift med en lantbrukare Han har svin, men inte som de på TV-bilderna. Jag står med husbilen i hans maskinverkstad. 12 grader varmt hela vintern. Bilen har sällskap av kattor. Kan man önska sig mer!
 
Toppen