• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

F

F.d. 446

Guest
Är ny husbilsägare och funderar på alla åtgärder man bör vidta för att inget skall frysa sönder. Det är en Hobby T650 FLC med Truma C 3402 som värmepanna.
1)Något speciellt man borde göra med vattenpumpen för att den inte skall ta skada av kölden över vintern ?
2) Är det så att vattnet i varmvattenberedaren rinner ut när strömmen bryts? Någonstans talas om att man skall trycka röda knappen på den elektriska säkerhets-/avtappningsventilen. Men det låter sig inte göras!
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Jag hade också problem att frigöra brytknappen. Jag hittade ett litet vred som var till detta. Kanske är det samma på din. Vi har C6002 men de är nog inte alltför olika eftersom de delar bruksanvisning. Har för mig att vredet var blått, men är inte helt säker. Har inte bilen i närheten så jag kan kolla. Lycka till. /Jeanette
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Vinterförvaring

Elektrisk säkerhets-/avtappningsventil
m= Knappen i läge„stängd”
n = Knappen i läge„tömning”
Avstangning.jpg

Avtappningsventilen hålls stängd med hjälp av en elektrisk spole. För att inte belasta batteriet i onödan, rekommenderas att avtappningsventilen öppnas när apparaten inte ska användas under en längre tid!​

Vid temperaturer under 4°C kan vattnet rinna ut från beredaren av sig självt genom säkerhets-/avtappningsventilen när apparaten inte är i drift (även vid driftstörning)! För att undvika vattenförlust slås värmaren till (sommar- eller vinterdrift) och säkerhets /avtappningsventilen stängs igen genom att dra upp manöverknappen (läge m).​

Om värmaren inte används kan säkerhets-/avtappningsventilen åter stängas först när
temperaturen överstiger 8°C! Avtappningsnippeln på den elektriska säkerhets /avtappningsventilen ska alltid hållas ren från smuts (snö, is, löv etc)!
Garantin gäller inte för frostskador!
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.596
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vinterförvaring

OBS! Nämnda ventil kan dra ström även i "öppet" läge om temperaturen runt ventilen överstiger ca +5 C°. För att inte magnetspolen skall dra ström får man ta bort säkringen eller dra loss 12-voltsledningen från ventilen.
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Vinterförvaring

På våran panna (6002) sitter det en elbrytare bredvid tömningsknappen som man måste slå av för att kunna trycka på knappen.
 
F

F.d. 446

Guest
Sv: Vinterförvaring

Måste ännu fråga om dendär ventilknappen. Skall den s.a.s. fysiskt stå uppdragen (läge m) och nertryckt (läge n). Min knapp kan jag dra uppåt och det hörs ett litet knäpp men genast faller den ner igen (till läge n). Hur kan man då koppla på läge n? Kan det ha med strömmen "på eller av" att göra?
 
Toppen