• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Fick i en husbilstidning tipset att hälla kylarglykol i vattenlåsen i diskho och handfat. Det gjorde jag inte utan tömde dem istället och passade på att ta bort allt som fastnat under pentryts bottensil. Förstår nu varför det rann ut så sakta och varför ödsla glykol?
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Fick i en husbilstidning tipset att hälla kylarglykol i vattenlåsen i diskho och handfat. Det gjorde jag inte utan tömde dem istället och passade på att ta bort allt som fastnat under pentryts bottensil. Förstår nu varför det rann ut så sakta och varför ödsla glykol?

Risken med att man tömmer vattenlåsen är att det kan komma upp dålig lukt i bilen från gråvattentanken. Kan lukta rätt så illa, beroende på hur ren tanken är invändigt, men det är ju ett avlopp. Sen kanske inte glykol är så bra miljömässigt, jag bruka hälla i spolarvätska. Har funkat bra för mig. :)
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det bästa är ju om man kan tömma och rengöra vatten låsen men på många bilar är det mycket trångt och svårt att komma åt i alla avlopp. Man kan ju också skölja igenom rören men spolarvätska eller med anpassad frysvätska som är till för rör och avlopp!
 
F

F.d. 58689

Guest
Risken med att man tömmer vattenlåsen är att det kan komma upp dålig lukt i bilen från gråvattentanken. Kan lukta rätt så illa, beroende på hur ren tanken är invändigt, men det är ju ett avlopp. Sen kanske inte glykol är så bra miljömässigt, jag bruka hälla i spolarvätska. Har funkat bra för mig. :)
Dras inte mössen till doften av spolarvätska? I en annan tråd hade de väl gnagt sönder slangarna till vindrutespolningen? Suga eller blåsa ur allt är nog bäst, men alla har kanske inte den möjligheten.
Förutom mat, är ju doften av tvål, stearin och annat som luktar väldigt lockande.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Fick i en husbilstidning tipset att hälla kylarglykol i vattenlåsen i diskho och handfat. Det gjorde jag inte utan tömde dem istället och passade på att ta bort allt som fastnat under pentryts bottensil. Förstår nu varför det rann ut så sakta och varför ödsla glykol?
Det har genom alla år känts väsentligt att ha vätska i vattenlåsen, och sätta i diskpropparna så att vätskan inte torkar ut, för att hålla avloppsdofter borta under avställningsperioden. Några centiliter propylenglykol eller vanligt Seglarvatten (sprit) fungerar bra och är ju heller inte skadligt varken i bilen eller utanför.
 
Toppen