• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring i tält

Gunnar & Annica

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
7120
Medlemskap
2022
Jag undrar om det är någon som har kännedom om olika tält.
Jag har hittat två olika ett på 300g/m2 och ett på 500g/m2. det säger ju sig själv att det tyngre är av bättre kavlittet. men det verkar vara lite knöligar att öppna och stänga.
Är det möjligen någon som har några rekomendationer. Bilen ska inte ställas av i vinter så det bör ju gå ganska enkelt att öppna och stänga.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring i tält

Hej
Köpte detta tält i veckan och det ser väldigt bra ut när jag hade monterat det. Lätt att öppna i valfri ända
och gjort i PVC 500 g/m2.Tänk på att det är skillnad på duk.
PVC är tåligare och går att laga
PE är typ den duk man köper i lättpresenningar men givetsvis är den till tälten tjockare. Normalt 300 g/m2.

Garagetält Båttält Husbilstält med PVC duk och kraftig stomme 3,3x8,4m.
 

Gunnar & Annica

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
7120
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförvaring i tält

Det är just det tältet jag titta på. det viktiga är ju bland annat att det skall var lättmonterat och lättöppnat.:yes:
 

Bojar

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Linköping
HBK-Nr
8811
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring i tält

Hej.

Hur löser man enklast förankringen av tältet, vindfånget måste ju vara rätt stort. Ett tält som börjar ge sig i väg kan ju orsaka ganska stora skador på husbilen. Jordankare och stormlinor i all ära, ett alternativ är kanske att gjuta plintar. Vad säger experterna i detta eminenta forum.

Bosse.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring i tält

Det är just det tältet jag titta på. det viktiga är ju bland annat att det skall var lättmonterat och lättöppnat.:yes:

Helt Ok att öppna från vilket håll som helst. Bara att dra upp dragkedjorna och rulla upp och binda. Stabila bågar och lättmonterat. Givetvis är det en del skruvande innan man satt ihop delarna. Jag satte upp mitt tält nästan ensam. Hade bara hjälp att lyfta i benen. Om du köper detta så hör av dig för jag har en del goda råd.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring i tält

Hej.

Hur löser man enklast förankringen av tältet, vindfånget måste ju vara rätt stort. Ett tält som börjar ge sig i väg kan ju orsaka ganska stora skador på husbilen. Jordankare och stormlinor i all ära, ett alternativ är kanske att gjuta plintar. Vad säger experterna i detta eminenta forum.

Bosse.

Jag köpte 45x170 tryckimpregnerat virke och lade längs tältet och skruvade sedan fast alla fötterna i denna.Sedan lade jag en 2 brädor 45x195 tvärs tältet som placerades under bak- resp. framhjulen på bilen. I denna fäste jag sedan spännband till underramen i tältet. Har sedan en stormlina fäst i jordankare från toppen av tältet. Om tältet skall lyfta måste det också ta med sig bilen.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinterförvaring i tält

Vi har gjutit plintar och skruvat en ram av 70*70 mellan plintarna till vårt Wirehus. Skruvar fast tältets bottenram i träramen.
 

Bilagor

  • P1010627.JPG
    P1010627.JPG
    6 MB · Visningar: 49
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinterförvaring i tält

3 på varje långsida plus 2 på gaveln, totalt 8 st. Hörnen på träramen är sammanfogade med vinkelbeslag. Vi hade bara 4 förra vintern, men det lyfte betänkligt i hörnen vid en höststorm, så vi komletterade med ytterligare fyra i år.
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring i tält

Tänk på att ett så stort tält kräver bygglov om det ligger inom
tättbebyggt område. Ligger tältet närmare tomtgräns än 4,5 m,
krävs sk. grannmedgivande. Hör med din kommun innan ni
börjar bygget. En del kommuner tillåter 3 månaders uppställning,
men vintern brukar ju var längre än så.
 

Gunnar & Annica

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
7120
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförvaring i tält

Beställde ett i dag.
Kommer det till på fredag så har man göra under helgen.
Alltså inget fiske denna helg.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinterförvaring i tält

Jag trodde att gränsen var 6 månader - ställer upp i nov och river i maj.:confused::confused::confused:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring i tält

Vi har gjutit plintar och skruvat en ram av 70*70 mellan plintarna till vårt Wirehus. Skruvar fast tältets bottenram i träramen.
Snyggt gjort.
Gjorde på liknande sätt men var jag var rädd för var att det är ju bara dom franska träskruven i bottenjärnet som håller tältet och vid riktig vind så behövs det inte så mycket kraft för att dra upp dom ur 70x70 profilen. Då gör ju inte plintarna någon nytta mer än att hålla tältet sidledes på plats. Därför lade jag också 2 st 45x195 plank tvärs som jag beskrev i tidigare tråd.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinterförvaring i tält

Efter nämnda höststorm (blåste rejält - 42 m/s på Hanö inte så långt härifrån) såg vi inga tecken på att någon skruv börjat släppa. Däremot lyfte hela ramen i ett hörn ca 5 cm i byarna. Därav förstärkning med ytterligare 4 plintar. Sen är det naturligtvis inte fel att ställa hjulen på plank som vilar på ramen. Då blåser nog presenningen sönder innan något kan lyfta, och minimerar risken för skador på bilen.

Vad gäller ev bygglov känns det efter lite forskning som att vissa frågor mår bättre av att inte bli ställda. I vårt fall störs inga grannar, så vi kör nog med strutsmetoden tills vidare....:cool:
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Vinterförvaring i tält

Här är min lösning för vintern - enkelt och billigt! Julas 8 meters partytält med förlängda rör. Cirka 3500 kr!

Markko :yes:
 

Bilagor

  • Husbilstält.JPG
    Husbilstält.JPG
    101,8 KB · Visningar: 65
Toppen