• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring - behövs det verkligen?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag använder 2 avloppsrör i plast som jag sticker in från aktern & fronten så att dom ligger lite omlott där dom möts. Jag har en skorsten på taket & den träder jag en perforerad plastburk över.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
jag har diskuterat det ämnet för en handlare kan ha en hel drös husbilar ute i vilket väder som helst i många år!
jag har campat i 50 år med både husvagn & husbil har alltid haft dom ute jag har förvisso stor gårds plan så där är plats det händer ofta jag öppnar
på morgonen när man är hemma att man kan vrida på värmen och sova en stund det har hänt att vi ätit middag i den det har hänt mer än en gång det har aldrig varit bekymmer med varken vagn eller bil,
tänk alla rödvita& blåvita vagnar som står i fjällen en hel vinter dom tar ingen skada av det, jag har sparat en del på att inte ställa inn det inte gratis och vill man åka ut en hälg så är det bara att sticka iväg jag mins stormen gudrun här jade i skåne dådet var strömlöst i flera dagar då var det skönt
att kunna mysa i husvagnen.

Då har du säkert också sett att på aket på de blå/vita & röd/vita husvagnarna står ofta lådor på taket och sommartid skydd för däcken. Någonsin funderat på varför och vad dessa har för funktion? Eller tror du det är för syns skull?

// Niklas
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
skydd för däcken är skydd för solens påverkan på däcken, nyttan med det omdiskuterad flera gånger som allting annat, låder på taket vet jag inte vad
menar men men jag sett husvagnar med presennig på taket vintertid när det kommer bort på våren så år taket mögligt risk läkage omdiskuterad nytta mycket bättre utan utn pressening som hindrar luft cirkultionen.

mvh bertil
fd säsong campare i 10 år ingen expert men omvittnat sunt förnuft.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag har gjort fem takstolar som vilar på plåtuppviket på ena sidan och på markisen på, andra sidan (filtskodd), samt en sjätte som fästs på stolpar framför husbilen (plåtis). På takstolarna fäster jag läckt och lägger en pressening över som förankras med gummistroppar. Det blir liksom en carport fast inte lika smidigt att ta sig i och ur!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
skydd för däcken är skydd för solens påverkan på däcken, nyttan med det omdiskuterad flera gånger som allting annat, låder på taket vet jag inte vad
menar men men jag sett husvagnar med presennig på taket vintertid när det kommer bort på våren så år taket mögligt risk läkage omdiskuterad nytta mycket bättre utan utn pressening som hindrar luft cirkultionen.

mvh bertil
fd säsong campare i 10 år ingen expert men omvittnat sunt förnuft.

UV-strålning (och hög temp) får gummi att åldras. Att skydda däcken från UV-strålning bidrar därmed till längre livslängd på däcken.

Huvarna på taken på husvagnara du ser i norra Sverige/Norge har funktionen att hålla snön borta från taköppningar (ex. takluckor). Annars föreligger ökad risk för frostsprängning när snön smälter för att därefter åter igen frysa till. När detta sker upprepade gånger är risken överhängande för läckage.

Båda åtgärderna handlar om sunt förnuft och i vissa fall om praktisk (tråkig) erfarenhet.

Häri ligger motivet till att det är att föredra att långtidsparkera sin husbil under tak.
 
Senast ändrad:
Toppen