• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterförvaring av husbil med diesel i tanken

F

F.d. 30084

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato Multijet 130, 2,3l
Chassietyp: Eget bygge
Motortyp: Multijet 130, 2,3l
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Advantage T5841
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Motor
Hej folket,

varför vill tillverkaren att tanken skall vara full, då husbilen står på förvaring?
Vad kan hända? Om bränslet stjäls försvinner närmare 1000:-

tack och ej

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025
Hej!

Ytterligare en komplikation att betänka är algbildning som mår ypperligt av både syre och fukt.
Halvfull eller nästan tom tank bjuder på lysande förutsättningar för dessa smådjur.
Som tidigare segelbåtsägare så har jag fått reda på de verkligt otrevliga konsekvenserna av dem den hårda vägen...

Full tank bör nog alltid vara att föredra... trots riskerna med att eventuellt bli av med värdet som tankinnehållet betingar...torde finns långt mycket större risker med helt andra konsekvenser att rynka sin panna inför i samband med husbilsägandet...

Ett annat sätt är att nyttja bilen under vintern.

Rekommenderas med rykande glögg... och glögg som är så gott!

F

F.d. 30084

Guest
Hej Flamman,

alvarliga saker de här, men du har nog ringat inproblemet i stort. Jag kan dock undra om
det inte är problem med kondens även om kör bilen. Den här bakteriekulturen som tycks
gilla dieselsoppa - går den att eliminera? Jag skall försöka hitta något recept. Isåfall hör jag av mig.

Hej och tack

Bertil hälsar

Diesel 45

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2014
Medlemskap
2025
Hej
Jag tankar fullt och häller i lite GrotaMar 71 i tanken och kör en sväng så det får blanda sig med bränslet. Dosering 25 ml / 100 Liter diesel. Använt i många år bland fritidsbåtägare som har samma problem med mikroorganismer i soppan.
A-Filter är importör. www.a-filer.se
Hälsningar
Owe Fredriksson

Toppen