• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterduglig gråvattentank

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Av en tillfällighet fann jag i en gammal tråd råd till en nybörjare om att det skulle fungera i norrländsk vinter med gråvattentank under bilen, men så är det naturligtvis inte. I de bilar jag ägt med avloppstank så placerad (många år sedan sist!) har jag tvingats grena avloppsslangarna till ett (helst 12V-uppvärmt) störtavlopp för att kunna lita på funktionen i vinterkyla.
Inte ens i det kvalitetsbygge från Pillos som jag fick byggt i början av 90-talet fungerade det, trots att gråvattentanken var väl isolerad och uppvärmt med en varmvattenslinga från den vattenburna golvvärmen; med den placeringen av tanken så måste med nödvändighet ventilen för urtömning hamna ute i kylan och den frös naturligtvis igen. Det hände faktiskt vid något tillfälle när jag först hade kört i snösörja och det sedan kallnade på en vårvinterkväll att avloppsventilen var så inbäddad av is att den inte ens gick hitta förrän jag hade eldat under bilen med en gasolbrännare! Så kan man inte ha det.

Tänk efter när du ger råd till nybörjare som vill vintercampa. Även om du själv exempelvis haft turen att du under gynnsamma temperaturförutsättningar lyckats tömma gråvattentanken så finns det inga skäl att lura på någon annan sådana bekymmer.
En eluppvärmning av tanken är ingen fungerande lösning, dels med tanke på vad jag skrivit om avloppsventilen ovan och dels att en sådan eluppvärmning drar så mycket elenergi att det inte fungerar annat än med anslutning till 230V, alltså hemma på gården eller på campingplatser.

aake
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Vinterduglig gråvattentank

Lösningen är gråvattenpump och tank i uppvärmt utrymme.
Vi har vintercampat i svenska fjällen i många år, inga problem!
//Jocke
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinterduglig gråvattentank

Håller med om att gåvattentank ska vara i uppvärmt utrymme. Men det finns varianter idag som kanske kan fungera. Tex har Knaus Sky I en avloppstankar under golvet med kraftig isolering och kranen innanför isoleringen. Dessutom är det draget slangar från Alde värmare ni tanken och runt kranen för att förhindra frysning. Då går det alltså inte som mycket 12 volts el, lite gasol däremot... Sägs fungera, har i alla fall en bekant som använt den mellan 15 och 20 minus grader utan problem...
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterduglig gråvattentank

Lösningen är gråvattenpump och tank i uppvärmt utrymme.
Vi har vintercampat i svenska fjällen i många år, inga problem!
//Jocke

Vad jag förstår har din Kabe gråvattentanken i ett uppvärmt dubbelgolv. Varför då behov av en pump för att tömma? Tyngdkraften borde räcka till för arbetet.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterduglig gråvattentank

For å slippe en løsning med pumper så krever det litt ekstra høyde slk at det blir fall fra duschen til gråvatn tanken som ligger i oppvarmet rom sammen med tappekranen og første del av røret videre. Denne løsningen har fungert på mine biler siden 2000, første hadde 2,5 tommer avløp på gråvatnet og klarte å tømme 150 liter på rundt 1 minutt. Den jeg har nå har 32 mm og noe større tank - det tar rundt 5 minutter å tømme tanken om det finnes et brukbart tappested. Kabe sin løsning har en fordel - de er ikke avhengig av tømmesteder med "hull i bakken", men alle andre husbiler bruker gravitasjon i stedet for pumpe for å tømme.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterduglig gråvattentank

Ja, det är inte enbart fördelar med ett högbyggt terrängdugligt chassie (120 cm från marken upp till golvet i bodelen), men det blir ordentlig plats för tankar i dubbelgolvet och bra fallhöjd både från dusch till gråvattentank och från tank till marken.
Man tömmer på ett ögonblick, men när jag kallställer mellan vinterturerna får man tänka på att stänga avloppsvredet sedan man tömt, annars fryser vredet fast i öppet läge och utan vatten i tanken är vredet besvärlig att tina upp.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vinterduglig gråvattentank

Ja, det är inte enbart fördelar med ett högbyggt terrängdugligt chassie (120 cm från marken upp till golvet i bodelen), men det blir ordentlig plats för tankar i dubbelgolvet och bra fallhöjd både från dusch till gråvattentank och från tank till marken.
Man tömmer på ett ögonblick, men när jag kallställer mellan vinterturerna får man tänka på att stänga avloppsvredet sedan man tömt, annars fryser vredet fast i öppet läge och utan vatten i tanken är vredet besvärlig att tina upp.

aake

Tack för tipset med att stänga kranen. Jag har i den "nya" bilen kraftiga kulventiler för avtappning och har sedan gammalt vanan att ställa dem öppna. Nu vet jag bättre :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterduglig gråvattentank

Det er en annen sak og med kulventiler - i lukket tilstand kan det stå vatn inne i ventilen - fryser den så sprekker hele ventilen. Har hatt dette på hagevatningen - ikke kult å måtte bytte hele skiten når våren kommer.

Så før dere stenger igjen sørg for at det er helt tomt!

På den forrige bilen var det en bladventil - no problem. På den jeg har nå er det en kulventil, men den sitter så langt inne at det tar normalt en time med Alde igang før den tiner løs om den står åpen. Ved svært streng kulde et par timer, så det er den tiden aake ville måtte regne med.
 
Toppen