• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterdäck

oskobe

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2025
Hej,
Jag tänker mig att åka skidor med husbilen, både i svenska fjällen och alperna (även om det ligger ett par år framåt. Någon som har tips om däck?
Dubbar lär ju gå bort!
Snökedjor?

Har en argos med framhjulsdriven fiat 5 ton och dubbelhjul bak.

Någon som har erfarenhet av kedjor - vad ska man ha? Vad håller? Vad går att köra med på ett vetigt sätt?

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025
Sv: Vinterdäck

Har en 5 tons på samma chassie som du. Jag har kört 4-5 säsonger i svenska fjällen och i norrland i övrigt. Har dubbdäck och bilen uppträder väldigt stabilt i vinterväglag. Har också autosocks för nödläge om man skulle ha parkerat olämpligt eller så. Har fått använda dem 2-3 ggr på 3-4 år, och då tagit mig loss/fram. Alperna har jag ingen vintererfarenhet av, men det lär du få svar av andra.

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Rekommenderar Michelin Agilis Alpin. Tysta. Effektiva på både torr och våt körbana och verkligt bra på snö. Is ? Kör med kedjor eller "socks" dessa få meter det gäller...

Detta funkar både i fjäll och alper.

Jag har testat både och ett flertal gånger.

Juhani & Leila

HBK Medlem
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2025

Går i samma planer till vår Argos. Just nu är första alternativet Nokian Hakkapeliitta CR Cargo friktionsdäck + kedjor som hjälp vid svåra förhållanden. Nokian toppar de flesta testerna. Någon med erfarenhet?
Lite oklart för mig om man kan välja 215/75R 16C till Argos.
Enligt instruktionsboken skall däcken vara 215/70R 15C 109/107 Q. Sommardäck som sitter på är 225/75R 16CP 116Q.

Helene & Micke

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2025

Vi har haft en Argos. Vi valde Nokian Hakkapelitta CR Cargo friktionsdäck för nordiskt klimat. Vi var nöjda med dessa däck. Vi har även haft Autosocks med oss, men aldrig behövt använda dem.
Lycka till med ert val.

Tillägg: däckdimensionen var 225/75/16.

Hälsningar Helene och Micke❄️

Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Har förra vintern kört med Nokian Hakkapelitta CR Cargo friktionsdäck. Fungerade utmärkt, skall dock påpekas att vi har Iveco chassie med tvillingmontage bak... 5,2 ton...

Toppen