• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterdäck

  • Startad av Startad av F.d. 58989
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 58989

Guest
Idag har jag lärt mig allt om vinterdäck, hade ingen aning. Vi har Michelin Camping med beteckning MS på däcken så vi trodde det var vinterdäck - i och med att MS står för mud and snow. Fick talat med Michelin idag och det visar sig att det sommardäck med en amerikansk beteckning;). Ska vi köra nu eller till Tyskland gäller inte dessa, utan det måste vara en triangel på däcken med en fjälltop eller snöstjärna i för att vara godkänt. Undrar om alla husbilsägare som är på varmare breddgrader just nu och skulle behöva ta sig till Sverige, vet om detta?!
 
Sv: Vinterdäck

Idag har jag lärt mig allt om vinterdäck, hade ingen aning. Vi har Michelin Camping med beteckning MS på däcken så vi trodde det var vinterdäck - i och med att MS står för mud and snow. Fick talat med Michelin idag och det visar sig att det sommardäck med en amerikansk beteckning;). Ska vi köra nu eller till Tyskland gäller inte dessa, utan det måste vara en triangel på däcken med en fjälltop eller snöstjärna i för att vara godkänt. Undrar om alla husbilsägare som är på varmare breddgrader just nu och skulle behöva ta sig till Sverige, vet om detta?!

Det beror lite på om din bil är över eller under 3,5 ton. Är den över 3,5 t får du köra med dom i Sverige på vintern. I Tyskland vet jag inte.

JOE
 
Sv: Vinterdäck

Tidigare har det varit så att man har fått köra kortaste vägen till en gränsövergång på sommardäck när vinterväglag rådit. Hur det står till med detta idag vet jag inte.

Bennie
 
Sv: Vinterdäck

Kraven på vinterdäck gäller väl mestadels enbart när det är vinterväglag, undantag Norge, där det är datumstyrt för fordon över 3,5t, även krav på snökedjor.

Lite flexibilitet och nogrann väderlekskoll, så går det nog att ta sig söderut utan att köra på hala vägar.
 
Sv: Vinterdäck

Utdrag ur texten (Transportstyrelsen): Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

OK, så var det med texten, en bild kanske säger lite mer. Har du något av nedanstående på dina däck så "bör" det vara rätt:

m+s.jpg
 
Sv: Vinterdäck

Stämmer detta? Gäller inte lagen om vinterdäck nu även fordon över 3,5 ton?

Läs under inlägg 7 vad transportstyrelsen skriver. (Det finns många trådar om det här.) Där står det att du får åka med M+S på vinterväglag om vikten är över 3500 kg. Min 5 mm mönsterdjup.

JOE
 
Sv: Vinterdäck

Grejen är att våra däck har M+S och det räcker inte har jag lärt mig, det måste också vara en triangel med en fjälltopp eller snöflinga. Det fuskas en hel del med just M+S att man som vi trodde att det betyder mud and show, men i verkligheten mud and sand. Så nu blir det vinterdäck på måndag, vill inte känna oss begränsade att inte komma ut och köra.
 
Sv: Vinterdäck

Däcken kan vara rekommenderade som vinterdäck även om det bara står M+S och inte finns alptopp/snöflinga på däcksidan. Vinterdäcksmärkningen för tunga fordon släpar nog lite men blir nog bättre efterhand.

Dina nuvarande däck kanske är listade här? stro » Vinterdäck

mvh
 
Sv: Vinterdäck

Lite egendomligt att "däckbranschen" godkänner däck för vissa ändamål och tillverkarna av däck har en helt annan åsikt om däckens användningsområden.
Tänker närmast på "Continental Four Season" som säljs som åretruntdäck av tillverkaren (som borde ha kunskap om däckens förmåga) men som jag inte kan hitta i däckbranschens lista. :confused:
 
Sv: Vinterdäck

Lite egendomligt att "däckbranschen" godkänner däck för vissa ändamål och tillverkarna av däck har en helt annan åsikt om däckens användningsområden.
Tänker närmast på "Continental Four Season" som säljs som åretruntdäck av tillverkaren (som borde ha kunskap om däckens förmåga) men som jag inte kan hitta i däckbranschens lista. :confused:


Hej,

Däckhandlarna tycker nog att det ger en god inkomst att skifta hjul 2 ggr/år och lagra hjulen dessemellan!
Dessutom ökar ju möjligheten att däcken hinner bli för gamla och behöver bytas innan de är utslitna.

/Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Vinterdäck

Lite egendomligt att "däckbranschen" godkänner däck för vissa ändamål och tillverkarna av däck har en helt annan åsikt om däckens användningsområden.
Tänker närmast på "Continental Four Season" som säljs som åretruntdäck av tillverkaren (som borde ha kunskap om däckens förmåga) men som jag inte kan hitta i däckbranschens lista. :confused:

Om Continental hade trott på sitt åretruntdäck som vinterdäck hade det väl varit med på listan förmodar jag, de är ju en del av "däckbranschen" ;)
 
Sv: Vinterdäck

Transportstyrelsen lite längre ned:


särskilt framtagna för vinterkörning och
•märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.
OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.
Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning, har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.
 
Sv: Vinterdäck

Har varit inne på Continentals hemsida Där man framhåller att deras M+S märkta däck har bättre grepp och stabilitet i snö än vanliga däck. Så då borde Transportstyrelsens rekommendation vara tillämpbar.

För övrigt så är nog tiden där det råder vinterväglag enl. lagens mening relativt kort i södra delen av landet och som knappast motiverar rena vinterdäck för husbilsbruk.:)
Men klart är väl att däckbranschen gärna såg att vi körde på slicks när det är varmt och soligt och bytte till regndäck när väglaget så kräver.:twitcy:
 
Sv: Vinterdäck

Hej.

Eftersom jag tillslut lyckades inhandla Continental Four Season till min bil. Kan jag nämna att de är mycket trevliga däck att köra på. De har grovt mönster som jag har testat på IS och snö. På ren is var de överförväntan bra, släppte lite vid start om man gasade på förmycket och tvärnit. Men om man bromsade försiktigt så släppte de inte så lätt på is. I snö har de (enligt mig) ett mycket bra grepp. Men det kan ju också vara som så att ett tyngre fordon sitter bättre på vägen. Jag hade en plan med mycket snö och is där jag testade att sladda runt en bra stund.. Mest för nöjje ;)

Således är mina erfarenheter att det är ett bra däck för mig, det var stor skillnad mellan mina tidigare sommardäck och dessa. Jag blev även stoppad vid polisens kontroll där de inspekterade däcken. De höll med om att tunga fordon är godkända då de är utrustade med däck som har grovt mönster samt M+S märkning.

//Freddy
 
Tillbaka
Toppen