• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vinterdäck

Vi har kört på vintern sedan år 2000 och använt 2 omgångar Michelin Agillis odubbade friktionsdäck och det har fungerat. Men efter de 2 senaste vintrarna med utslitna Autosocks så blir det dubbade Hakkapelitta i fortsättningen inom Sverige.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vinterdäck

Hej
Jag har valt dubbdäck har en bil som väger nästan 5000 kg bor ganska långt norrut och vintersemester för oss är oftast lappland så för oss finns inget annat alt. dessutom har vi autosock Start - Autosock använde de en gång i fjol och kom loss
Ha de Paffw
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vinterdäck

hej
Jag har dubbade vinterdäck och byter till vinterhjulen på torsdag den 13.

/Vidhem
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

Hej Håkan!
Mycket intresant, jag har Autosocks till V70:an men inte andvänt dom , även kört i Norge !
Vad menar du med "utslitna Autosocks " Hur länge håller dom berätta
gärna för oss som inte har "gitigt" att sätta på dom!
Är på "G" att köpa till H--bilen, men!!??
Skall få nya Michelin Ice på V 70:an!


Vi har kört på vintern sedan år 2000 och använt 2 omgångar Michelin Agillis odubbade friktionsdäck och det har fungerat. Men efter de 2 senaste vintrarna med utslitna Autosocks så blir det dubbade Hakkapelitta i fortsättningen inom Sverige.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vinterdäck

Autosocks håller enbart till att ta sig loss med inte att köra med om man vill använda dem mer än en gång. Jag körde ett par mil och trots att jag var under 50km/tim så var de utslitna efter detta.
Så eftersom de kostar över 1000:- så blir det för dyrt att köra med dem och då blev dubbar ett bättre alternativ.
Autosocks kommer fortfarande att vara med men bara för att ta sig loss med vilket fungerade bra i ett par dm snö och underliggande is.
Även snökedjor är med för säkerhets skull.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vinterdäck

Nu blev jag faktiskt lite nyfiken, amatör som man är.:oops:
Hur får man på dom, när man sitter fast?
Själv använder jag Biltemas Antislir-mattor när jag fastnat, vilket händer ganska ofta, eftersom vi alltid är ute innan plogbilen har vaknat. :D
(personbil)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vinterdäck

Man trär på dem uppifrån så mycket man kommer åt och sedan kör man ett par dm åt det håll man kom ifrån så går det bra att få på resten. Man får ju hjälp av socken att få grepp så det fungerar väldigt bra.
 

halle48

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
7528
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

Hej alla Vinteråkare!
Har kört Husbil i 11 år året runt,efter två vintrar med odubbade vinterdäck så blev det dubbat och det blev en mycket bättre vinterkörning med grepp och framkommlighet,jag har framhjulsdrift,det kanske är annorlunda med bakhjulsdrift.
Det är så mycket pengar i en Husbil så det är en mycket billig försäkring med dubbat,har alltid snökedjor med för en extra säkerhet.
Anders
 

Roger och Maria

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
1226
Medlemskap
2026
Sv: Vinterdäck

Hej
Det närmar sig då det blir dags att skifta till vinterdäck. Vi har prövat med odubbade till vår förra husbil och vi hade inga problem men vi bor ju i Vänersborg. Var upp till Tandådalen men i backen upp från Sälen var det på håret att vi tog oss upp. När vi bytte husbil i vintras blev det därför dubbade vinterdäck vilket var bra när vi skulle ta oss uppför den långa stigningen från Funäsdalen upp på fjälletvägen mot Fjällnäs.
Ser att flera av er har snökjedor som säkerhet och min fråga är vart ni köpt dessa? Har 16" Camperdäck på vår Hymer B678.
 

Bilagor

  • PICT9003.JPG
    PICT9003.JPG
    338,3 KB · Visningar: 5

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vinterdäck

Hej
Det närmar sig då det blir dags att skifta till vinterdäck. Vi har prövat med odubbade till vår förra husbil och vi hade inga problem men vi bor ju i Vänersborg. Var upp till Tandådalen men i backen upp från Sälen var det på håret att vi tog oss upp. När vi bytte husbil i vintras blev det därför dubbade vinterdäck vilket var bra när vi skulle ta oss uppför den långa stigningen från Funäsdalen upp på fjälletvägen mot Fjällnäs.
Ser att flera av er har snökjedor som säkerhet och min fråga är vart ni köpt dessa? Har 16" Camperdäck på vår Hymer B678.

Fin bild detta är så fint ,skönt ,härligt , mm med att åka husbil på vintern
Ha de paffw
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Vinterdäck

Ja.....skall man bara hålla sig i norden är det väl bäst med dubbdäck men..... skulle ni komma på den härliga idén att åka neråt Europa när vintern knackar på dörren är det endast friktionsdäck som gäller då dubbdäck är förbjudna i bla Tyskland.

Dyrt att köpa en uppsättning till om man skulle komma på andra tankar =)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

Vi har kört på vintrar med våra Micheling Agilis däck men nu såg jag dessa på blocket och klippte till , det är ju dubbade Pirelli med AluTech fälgar .

Dock såg jag att det var gummiventiler , skall jag byta dessa ? Allt blir ju hårdare på vintern och det kanske går bättre än på sommaren då det är så varmt .
 

Bilagor

  • V-däck.JPG
    V-däck.JPG
    126 KB · Visningar: 14
Toppen