• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vintercamping

F

F.d. 16024

Guest
Har en knaus traveller 670, som vi tänkt vintercampa med.
Har luftburen värme men då vi står med el stöder vi med värmefläkt.
Har nu testat detta i 2 dagar med snö på garageuppfarten .
Nu rinner det smältvatten längs med ytterväggen som sen fryser till is.
Är det lönt att ens försöka hoppas att det inte blir en fuktskada av detta
Har fått upp värmen till 15 grader .
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: vintercamping

Hade tidigare en Sun Traveller 650 MF med Truma 6002 panna som hade elpatron. Var ute i -15 utan problem med värmen. Som vanligt är det förarhytten som är det svaga kortet. Det kan man förbättra tex med ett vintertäcke. Sedan frös utloppet till gråvattnet vid några tillfällen då detvar riktigt kallt. Men i stort sett funkade den bra för vintercamping.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: vintercamping

Det är säkerligen så att det är lite dålig isolering. Ett sätt är förstås att se till att det inte är en massa snö på husbilen som smälter av värmen som läcker ut.
Att överleva i 15-16 grader är ju inga problem , man kan ju sova under bar himmel:)
Sedan gör det väl gott med någon typ av isolering på hyttdelen.

Lycka till från en som fattade din fråga:)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: vintercamping

Det är oundvikligt att snön på taket smälter ovanpå ett (Europeisk) campingfordon när det är varmt inne.

Det är bättre att snön smälter och att vattnet rinner bort, än att det bildas en flera cm tjock isskorpa på taket.
Det kommer alltid bli + grader närmast taket under snön.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: vintercamping

En australsk som ikke har tilgang til el er lile kald inne som ute, snøen smelter ikke mer på taket enn på bakken utenfor.;):D:rolleyes:

Forklaring, null isolasjon og eneste varmekilde er aircon som kan buke som vamepumpe.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: vintercamping

Har en Sun Traveller 700 DG som vi använder på vintern. Luftburen värme via Truma 6002 utan elpatron. Kör lite stödvärme, max 1000W, med elfläkt om vi står vid elstolpe. Om jag kör för hårt med fläkten riskera jag att få problem med frusna ledningar då Truma-termostaten drar ner pannan. Vår bil har dubbelgolv med varmluftsutsläpp i garaget vilket hjälper mycket att hålla behaglig innetemp, dessutom kan man utan problem torka fuktiga skidkläder i garaget.

Bilen är en alkov och vi använder finska vintertäcket till förarhytten, det gör en enorm skillnad, dessutom isolerar jag takfönster så att jag undviker kallras därifrån. Har inte haft problem med smältvatten från taket och haft behaglig innetemperatur även vid minus 20 grader C. Som tidigare nämns är avloppsröret en svag punkt och fryser gärna vid dessa grader, men lite äventyr skall man väl ha.

Tveka inte, vintercampa är supermysigt.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: vintercamping

kan det vara så att elfläkten blåser varmluft på termostaten så att truman inte startar, vänd den åt annat håll får du se, ett varningens finger för elfläktar , för det finns risk för att det fryser i ledningarna efter väggar o golv ,ett alternativ är att sätta en fläkt på luftslangen
så att det blir spridning i rörsystemet ,har skrivits om detta i tidigare trådar, släng ut en fråga så får du säkert svar fr,trådskaparen hälsningar Lasse
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: vintercamping

Ja, man kan ställa till det en del för sig om man inte är medveten om problemen med fläktar och hur de påverka trumapannans funktion. Risken är att man vill snåla med gasen och köra fläkten på max med resultatet att pannan inte går igång för att du har för varmt i HB:n i närheten av termostaten, detta leder i sin tur till att ledningarna som ligger bakom skåp o.dyl. fryser.
 
Toppen