• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercamping med Hymer B640: Vatten- och Gråvattentank

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Ska vintercampa för första gången med en Hymer B 640 med dubbelgolv. Använder ni vattentanken, varmvattenberedaren (Truma 6 E) och gråvatten "som vanligt" ? Eller lägger en hink under utsläppet på gråvattentanken (har kranen öppen hela tiden). Tar gärna mot tips hur ni gör :)
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Skall själv vintercampa för första gången från och med idag och till efter nyår i dalarna och det utlovas många minus.
Nu har jag en Sunlight t66, så bilarna skiljer sig åt.

Jag räknar med att kunna ha alla system igång som vanligt utom gråvattentanken, kommer att stå med öppen kran och en hink under. Det skall bli 15 minus så det krävs nog ett värmeelement i gråvattentanken för att det inte skall frysa.

Jag kommer snart att vara mer erfaren ;-)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Så länge även kranen sitter inne i dubbelgolvet så är det inga problem. Det är ju även lite tanken med att placera tankarna i ett dubbelgolv.
Kan vara bra att se till att ha fullt med gasol ifall ni skall stå vid stolpe och elen skulle gå.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Skall själv vintercampa för första gången från och med idag och till efter nyår i dalarna och det utlovas många minus.
Nu har jag en Sunlight t66, så bilarna skiljer sig åt.

Jag räknar med att kunna ha alla system igång som vanligt utom gråvattentanken, kommer att stå med öppen kran och en hink under. Det skall bli 15 minus så det krävs nog ett värmeelement i gråvattentanken för att det inte skall frysa.

Jag kommer snart att vara mer erfaren ;-)
Kommer även vi, vara i Sälenfjälen över nyår...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har ni kranen öppen hela tiden så bygger droppandet till is så att kranen fryser igen. Bättre att öppna, tömma och sedan stänga kranen. Vi har bott på fjällcamping i 10 år med -32 grader som kallast.

Om du har isolerad och uppvärmd gråvattentank är det ju rätt, men om du inte har det är det nog bättre att lämna kranen öppen med lämplig behållare inunder?
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Har dubbel golv, och luftvärme (truma 6E). Truman har en varmvattenberedare på 10 liter. Jag förmodar att färskvatten och gråvattentanken sitter "frostfritt" pga dubbelgolvet. Uppvärmingen av dubbelgolvet kommer förmodlingen från "spillvärme" från Truman som är monterat mellan dubbelgolvet (vänster bak). Allt förutsätter förståss att Truman (gasol elpatron) är aktiv. Kommer som sagt vara i Sälenfjällen ca en vecka, kopplad till 230 v el, stöttad av gasol. Ska bli intressant hur Hymern fungerar då det är -15 C eller lägre. Kommer som någon rekommenderade ha gråvattenkranen öppen, och ha en hink som tar mot gråvattnet. Återkommer med mer hur det har gått efter tretton helgen
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Ingen och det har inga husvagnar heller men till nöds så bygger man ett 8mman vill kunna göra sig av med gråvattnattnetnär det är kallt. Ingen ny idé. Den har tillämpats bland husvagnsfolket i många decennier
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej, lite feedback om våran vintercamping (6 dagar) i dalafjällen med en Hymer B 640 SL som har uppvärmt dubbelgolv, och garaget. Temperaturen pendlade mellan ca -5 och -15, och i princip använde vi HB:n som på sommaren (färskvattentank+Gråvattentanken) utan några missöden. Vi har en Truma 6E som krånglade lite med Varningskoden W 17 H (tom boiler mycket irriterande), men varmvatten fick vi endå. Ska lämna in HB:n för att serva Truma'n.

Bra att ha saker är 1.Stege för att skotta taket och koppla in "landström + LAN kabel. Båda satt rätt högt. 2.Snöspade 3.Snöborste 4.Pulka att släpa tunga föremål 5.Vi har framrutetäcke (Inte nödvändigt..men plus) 6.Gummimatta att skrapa bort snö innan man kliver in i HB:n 7.Värmefläkt kan var bra som värme backup.

Ingen pekpinne, bara lite av våran erfarenhet av vår första vintercamping.

God fortsättning på det nya 2022 året
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Vi har nu stått 1½ vecka fritt uppe i fjällen. För er som väljer att stå i det fria rekommenderar jag ett elverk (beroende på storleken på batteribank och hur länge ni tänkt stå på samma ställe), en extra toakassette samt en extra gasoltub (vi har tre PK10).

Det finns tyvärr inte jättemånga ställen att byta gasolflaska. Så jag sitter och skissar på en vattenburen dieselvärmare med ackumulatortank och värmeväxlare. Då räcker två PK10 gott och väl till kyl och matlagning.

Rekommenderar varmt vinterfricamping!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi har nu stått 1½ vecka fritt uppe i fjällen. För er som väljer att stå i det fria rekommenderar jag ett elverk (beroende på storleken på batteribank och hur länge ni tänkt stå på samma ställe), en extra toakassette samt en extra gasoltub (vi har tre PK10).

Det finns tyvärr inte jättemånga ställen att byta gasolflaska. Så jag sitter och skissar på en vattenburen dieselvärmare med ackumulatortank och värmeväxlare. Då räcker två PK10 gott och väl till kyl och matlagning.

Rekommenderar varmt vinterfricamping!

Om elverk skall användas bör man nog stå väldigt fritt, de flesta vill inte höra ett sådant stå igång i timmar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Elverk är nog ett måste för de flesta vid fricamping på vintern ifall man ska klara en weekend,
lider man av det lilla ljudet inne i en annan husbil står man nog för tätt.

Det tror jag inte, vi brukar klara 3-4 nätter utan tillskott, lite beroende på när under vintern det är, och eventuell sol.
Om man vill köra elverk bör man naturligtvis ställa sig så långt ifrån andra så att de slipper höra det, samma gäller de
som låter motorn gå i timmar för att ladda batterier. Kan ju faktiskt vara bättre både för grannsämjan och motorn
om man kör en tur!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det tror jag inte, vi brukar klara 3-4 nätter utan tillskott, lite beroende på när under vintern det är, och eventuell sol.
Om man vill köra elverk bör man naturligtvis ställa sig så långt ifrån andra så att de slipper höra det, samma gäller de
som låter motorn gå i timmar för att ladda batterier. Kan ju faktiskt vara bättre både för grannsämjan och motorn
om man kör en tur!

Jamendåså, då klarar nog alla att fricampa utan elverk, skönt att få det utrett ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jamendåså, då klarar nog alla att fricampa utan elverk, skönt att få det utrett ;)

Knappast, klarar man inte att anpassa sig till en begränsad tillgång till el, och inte anpassar sin bil på lämpligt sätt,
blir det svårt. Men inte skall vi andra behöva lyssna på elverk, eller motorer som går på tomgång i timmar bara för att man inte har gjort
hemläxan? ;)
 
Senast ändrad:
Toppen