• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vintercampa

F

F.d. 1666

Guest
Hej,
vi ska för första gången vinter campa med vår husbil, några tips på vad man behöver tänka på. Vinter däck - ska det vara med eller utan dubbar? snökedjor? vår spilltank ligger under bilen, fryser den då, eller klarar den sig utav husbilen värme?
tacksam för alla tips.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: vintercampa

Vad är det för bil ?

Är inte tanken uppvärmd så bör den byggas om så den blir detta likaså röret för avtappningen , ett vintertäcke för framrutan och sidorutorna i fram är att rekomendera .

En extra värmefläkt i fram är tydligen en del som har , jag såg en väldigt tystgående på årsmötet men kommer inte ihåg vem som sålde dessa .
Ett par goa golvmattor är nog gott att ha också .

Vi kör med Michelin Agilis som är ett odubbat M&S däck och det skall tydligen vara rätt bra .

Listan kan nog göras rätt lång men här är lite att börja med .
 
F

F.d. 1666

Guest
Sv: vintercampa

tack för tipsen.
Vi har en Hymer Classic 644 med alkov. Har hört att det finns någon form av uppvärmings sond som man kan sänka ner i spill tanken, något du har hört något om? Vi ska inte till så jätte kall plats utan till Sälen i februari
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: vintercampa

tack för tipsen.
Vi har en Hymer Classic 644 med alkov. Har hört att det finns någon form av uppvärmings sond som man kan sänka ner i spill tanken, något du har hört något om? Vi ska inte till så jätte kall plats utan till Sälen i februari


Sälen kan väl vara nog så kallt i Februari, vi var där i januari och hade -25. Med husvagn då.
På vår husbil sitter det vattenlås under bilen precis efter att rören kommer ut genom golvet, detta blir ju ett ställe det garanterat kommer att frysa på så man bör nog ta loss underdelen och i stället placera en hink under varje och inte använda spillvattentanken.
Nu är det ju inte säkert att er bil har vattenlås men kolla upp det.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: vintercampa

Hej Cecilia,
det kan bli mycket kallt i Sälen då ni är där och dessutom mycket snö.
Det är bra att ha med sig snökedjor om det blir svåra vägförhållanden eller om ni kör fast.
Dessutom är det bra med någon form av slirmatta att lägga under drivhjulen om ni skulle fastna i snön eller någon annan stans. Det finns en modell som heter "Uniko" som tillverkas i Italien. De kan användas även som pallblock.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 6535

Guest
Sv: vintercampa

En spade samt en stor hink med sand, har vi också med oss förutom det som nämts tidigare.
Har vinterdäck med dubbar. Tycker att det känns för osäkert annars.
Vi är själva ute ofta i fjällen vintertid, som kallst -28gr

Men inga som helst problem med att hålla värmen.
Frugan o jag sover som vi alltid gör, som gud skapat oss, o inga extra filtar.

Vi har en Carthago med Alde vattenburen värme och dubbelgol där tankarna ligger uppvärmda.
Tror själv att vattenburen värme är ett måste vintertid, om man vill ha en bra komfort.

Eller vad säger ni som har erfarehet av luftburen värme ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 660

Guest
Sv: vintercampa

En spade samt en stor hink med sand, har vi också med oss förutom det som nämts tidigare.
Har vinterdäck med dubbar. Tycker att det känns för osäkert annars.
Vi är själva ute ofta i fjällen vintertid, som kallst -28gr

Men inga som helst problem med att hålla värmen.
Frugan o jag sover som vi alltid gör, som gud skapat oss, o inga extra filtar.

Vi har en Carthago med Alde vattenburen värme och dubbelgol där tankarna ligger uppvärmda.
Tror själv att vattenburen värme är ett måste vintertid, om man vill ha en bra komfort.

Eller vad säger ni som har erfarehet av luftburen värme ?

Hur det funkar i husbilen vet jag ju inte ännu, då vi inte har testat den på vintern ännu men i husvagnen vi åkte till Tandådalen med var det också luftburen värme och vi klarade oss bra med enbart elpatronen. Fick endast stötta med el när det var som allra kallast ca -25
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: vintercampa

Hur det funkar i husbilen vet jag ju inte ännu, då vi inte har testat den på vintern ännu men i husvagnen vi åkte till Tandådalen med var det också luftburen värme och vi klarade oss bra med enbart elpatronen. Fick endast stötta med el när det var som allra kallast ca -25

Vi har en sommarbil – enkelgolv och luftvärme plus s.k. vinterpaket med isolerad spillvattentank. Rören från dusch och kök är dock inte isolerade.

Klarar sig vid enstaka nätters kyla ner till 7 eller 8 grader minus. Vid ca -10 blir det isproppar i rören. Vi har inte försökt vintercampa under längre tid.

Ska försöka isolera rören – vi får se om det har någon effekt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.807
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: vintercampa

Vi har luftburen värme och Italiensk husbil utan dubbelgolv, trots detta inga problem i Sälen vid -20 och 15-20 sekundmeter. Pröva själva, tycker nog att problemen överdrivs ibland.:)
 
Senast ändrad:
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: vintercampa

tror ikke at vi får problemer med luftburen varme i vores Eura
men nogen form af motorvarmer bør man vel ha ??
vi overvejer at monterer Webasto, men forsälgeren siger at den enbart kan varme
motoren og så er 17000 danske kr mange penge, synes vi
nogen forslag til hvad vi ellers kan gøre ?
hilsen Michael og Marianne
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: vintercampa

tror ikke at vi får problemer med luftburen varme i vores Eura
men nogen form af motorvarmer bør man vel ha ??
vi overvejer at monterer Webasto, men forsälgeren siger at den enbart kan varme
motoren og så er 17000 danske kr mange penge, synes vi
nogen forslag til hvad vi ellers kan gøre ?
hilsen Michael og Marianne

Man behöver väl ingen motorvärmare för att kunna köra på vintern, vanliga bilar klarar sig ju utan och det är ingen skillnad på en husbil.
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: vintercampa

Aron och Michael har upptäckt ytterligare en skillnad i de nordiska språken.
Michael skriver om motorvärmare som drivs med Bensin eller som i detta fallet disel, på svenska kallad kupevärmare.
Aron skriver om motorvärmare som drivs med el och används för att värma kylarvätskan.
Jag håller med Michael att en motorvärmare/kupevärmare kan vara ett bra tillbehör vid vintercamping, då har man i alla fall värme den natten gasolen tar slut.
Likväl håller jag med Aron om att en motorvärmare (el driven) absolut inte behövs vid vid vintercamping.
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: vintercampa

Aron och Michael har upptäckt ytterligare en skillnad i de nordiska språken.
Michael skriver om motorvärmare som drivs med Bensin eller som i detta fallet disel, på svenska kallad kupevärmare.
Aron skriver om motorvärmare som drivs med el och används för att värma kylarvätskan.
Jag håller med Michael att en motorvärmare/kupevärmare kan vara ett bra tillbehör vid vintercamping, då har man i alla fall värme den natten gasolen tar slut.
Likväl håller jag med Aron om att en motorvärmare (el driven) absolut inte behövs vid vid vintercamping.

Nja jag trodde att han menade en motorvärmare som drivs av diesel för att värma motorn, en sån har jag i min personbil, den värmer motorn samtidigt som bilens ordinarie fläkt går och värmer upp cupén i bilen.
Men som jag uppfattade det var att han tvekade på att motorn skulle starta vid dom låga temperarurerna, vilket jag inte tror blir några svårigheter.
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: vintercampa

ja det er lidt svært med det sprog :D
men jeg er faktisk bekymret for om motorn tar skade ved de lave temperaturer.
vi var på skisemester med vores norske familie, med personbilen for en del år siden, og min kusin var meget bekymret for vores bil , det var minus 30 og vi havde ikke motorvarmer/ kupevarmer. men motorn klarede sig.
er der nogen fordel ved at ha kupevarmer på el ?
hilsen Michael
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: vintercampa

ja det er lidt svært med det sprog :D
men jeg er faktisk bekymret for om motorn tar skade ved de lave temperaturer.
vi var på skisemester med vores norske familie, med personbilen for en del år siden, og min kusin var meget bekymret for vores bil , det var minus 30 og vi havde ikke motorvarmer/ kupevarmer. men motorn klarede sig.
er der nogen fordel ved at ha kupevarmer på el ?
hilsen Michael


Alla bilar mår väl bättre av att vara uppvärmda vid kallstart men jag tror inte att det är nåt att vara orolig över, men man ska nog inte belasta motorn hårt direkt efter start då det tar en liten stund innan oljan har blivit uppvärmd och när oljan är kall är den mer trögflytande och smörjer inte lika bra, så om man startar motorn och låter den gå på tomgång en liten stund medans man förbereder övriga bilen kanske är bra. Och undviker höga varvtal och kraftigt gaspådrag tills motortempen har börjat stiga.
 
Toppen