• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbonat eller varmluft?

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Finns det vinterbonade husbilar???? Jag brukar läsa att svenska är byggda för vårat klimat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.852
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Val av olika värmesystem eller ett speciellt märke på Husbilen har inte så stor betydelse. Det är ju ganska onödigt att lägga ut en massa pengar extra för några enstaka kalla dagar. Vi dimensionerar inte våra värmesystem i villorna för ett fåtal dagar per år som är kallare än -20 grader. Vid dom dagarna finns olika värmekällor att ta till. Vi ser hellre att spara några 100 tusen till att användas till resor och upplevelser. Det finns ju sovsäckar som klarar minusgrader, det blir billigare att köpa en såda dom få dagarna.

Man skall kanske tillägga att det finns knappast någon husbil på marknaden där man behöver dunsovsäck vid -20?! Plus 20 klarar nog alla när det är minus 20 ute, skillnaderna ligger på andra områden! :)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Vi har campat året runt i 15 år. För det mesta vildcamping. Har haft:

LMC 6400 Alkovbil m Alde vattenburen värme. Fiat Bensinare -89.
Varmt och skönt i bodelen. Tjockt draperi mellan hytt och bodel. Svinkall hytt även när man åker i -20 grader.

Hymer 684 -99 helintegrerad med luftburen värme, enkelgolv. Fiat 128hk diesel.
Varmt och skönt i bodelen, lite svalt på golvet. Lite svalt i hyttdelen men den användes inte på samma sätt som dagens bilar då det var en 4 pers dinette och en 2 pers dinette direkt bakom förarstolarna. Använde invändigt täcke på vindruta och hyttens sidorutor när det var riktigt kallt. Draperi mellan hytt och bodel.

Hymer 654 -06 helintegrerad med luftburen värme, dubbelgolv. Fiat 150 hk diesel.
Varmt och skönt i bodelen, Varmt golv vilket inte hundarna gillade så värst. Lite svalt i hyttdelen. Använde invändigt täcke på vindruta och hyttens sidorutor när det var riktigt kallt.

Hymer 690 Star Line -12 helintegrerad med Alde vattenburen värme. Dubbelgolv och motordriven jalusi för vindrutan. Använder jalusin bara när riktigt kallt och på vinternätterna. Varmt och skönt i hela bilen då.

Vi har aldrig kollat så värst på gasolförbrukningen vid olika utetemperaturer så det kan jag inte säga något om. Det som jag upplever som största skillnaden mellan vatten- och luftburen värme är att med vattenburen måste jag planera bättre då det tar mycket längre tid att få bilen varm men något jämnare temp när den har stabiliterat sig. Den blir ju först för varm och sedan för kall igen innan det blir jämnt och bra. Det är ju ett "trögt" system.

Det inlägget säger mycket från någon som har erfarenhet och inte styrs av prestige "end of diskussion"
 
Toppen