• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinteravställning

F

F.d. 15591

Guest
Räcker det att man tar bort jorden på batteriet till man startar upp efter 4 månader?:confused:

F

F.d. 11293

Guest
Sv: Vinter avställning

jag underhålls laddar batterierna hela tiden med en ctek laddare under tiden som bilen står still under vinterhalvåret

F

F.d. 52952

Guest

Har ej tillgång till ström vid vinterförvaringen. Har istället monterat en huvudströmbrytare på bodelsbatteriet. Tog ca en timme. Innan dess laddade bateriet ur relativt snabbt. Har nu inte kunnat se någon minskning på tre veckor. Hälsn Göte.

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Jag har inte gjort något annat än tagit bort minuskablarna på batterierna. Detta gäller våra 2 husbilar under 8 års tid och vi har aldrig haft problem med att starta efter närmare 6 månader. Men se till att batterierna är fulladdade.
Bengt

F

F.d. 3297

Guest

Har ej tillgång till ström vid vinterförvaringen. Har istället monterat en huvudströmbrytare på bodelsbatteriet. Tog ca en timme. Innan dess laddade bateriet ur relativt snabbt. Har nu inte kunnat se någon minskning på tre veckor. Hälsn Göte.

Då tycker jag att du ska ge dig på tjyjströmsjakt!
Någonstans i bilen har du något som "tuggar i sig" onödig ström.
1) släck alla lampor
2) plocka ur alla säkringar.
3) koppla A-meter mellan batteri och jord.
4) koppla sedan in säkringarna en-å-en samtidigt som du kollar A-meterns utslag.

När du får utslag på A-metern så vet du målområdet för en strömtjuv.
Var beredd på att det kan finnas andra strömtjuvar!

God jakt!

F

F.d. 10115

Guest

Har det någon betydelse om det är minuspolen eller pluspolen man lossar?

F

F.d. 58547

Guest

Det minskar väl risken för gnistbildning.
Men å andra sidan om man skall sätta dit en huvudströmbrytare så säger de att man skall göra det på pluspolen men vi har ändå gjort det på minuspolen på endel pryttlar.
Det är vad jag har hört av gubben./susanne

Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Den enda skillnaden på att lossa på plus eller minussidan är att det gnistrar så förbaskat om man kommer åt chassiet med skiftnykeln (eller vad man använder för verktyg)!om man lossar pluspolen.
Att man oftast lossar minussiadn på Fiat Ducato beror nog på att batteriet är vänt med minuspolen utåt (på dom jag sett) och därmed lättast att komma åt.
// Göte J

Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Man ska lossa minuspolen först, när man monterar ur ett batteri. Och ansluta minus sist när monterar i ett batteri.
Om man gör tvärt om, och kommer mot med verktyget.Kan man förstöra mycket, och bränna fingrarna. I värsta fall kann hela batteriet explodera. den risken är störst om batteriet är precis ny laddat.
bosse b

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Jag använder min husbil året runt men min segelbåt är täckt med en genomskinlig presenning. Det gör att solcellen laddar batterierna och solcellsventilatorn håller fukten borta inuti båten.
//Åke

Toppen