• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinteranpassad avloppstank?

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Funderar på om avloppstanken på nya husbilen på något sett är frostskyddad (sunlight).
Kollade under idag och det ser ut som om tanken ligger i en inklädnad av frigolit.
Vet ju att det går åt väldigt mycket energi att frysa vatten som håller flera plusgrader så det kanske räcker skapligt.
Någon som vet?
 
F

F.d. 22252

Guest
Min gamla husbil -89 hade an stor avloppstank i plast som var inklädd i plywood och det gick en 100mm luftslang från trumavärmaren direkt dit så när värmen var på fick den alltid värme.
När jag sen blev av med den satt jag dit en egen som jag isolerade noga utom på översidan som var i ett skåp och har inte haft problem med det men det har ju inte blivit vintercamping.
Verkar som många bilar och ofta plåtisar inte alls lämpar sej för vintercamping i sverige förefaller som om många gamla husbilar var byggda efter husvagnar som var lämpade för vintercamping, förmodligen hade man en annan målgrupp i tankarna. Något att tänka på för de som importerar från sydligare länder, såg att man i frankrike lämnar avloppet öppet hela tiden för att slippa problem men blött och isigt på marken blev det,
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min gamla husbil -89 hade an stor avloppstank i plast som var inklädd i plywood och det gick en 100mm luftslang från trumavärmaren direkt dit så när värmen var på fick den alltid värme.
När jag sen blev av med den satt jag dit en egen som jag isolerade noga utom på översidan som var i ett skåp och har inte haft problem med det men det har ju inte blivit vintercamping.
Verkar som många bilar och ofta plåtisar inte alls lämpar sej för vintercamping i sverige förefaller som om många gamla husbilar var byggda efter husvagnar som var lämpade för vintercamping, förmodligen hade man en annan målgrupp i tankarna. Något att tänka på för de som importerar från sydligare länder, såg att man i frankrike lämnar avloppet öppet hela tiden för att slippa problem men blött och isigt på marken blev det,
Har samma lösning med värmeslang på gamla husbilen. Funkar så länge man kör med gasol uppvärmning och inte alls när man körde kupé värmare.
Vore intressant att se hur tanken är ut inuti, kan dock inte hitta någon lucka :-(
Om det inte ligger en slinga i kan man ju alltid stoppa i en.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Problemet brukar ju inte vara själva tanken utan avtappningsröret och ventilen. Sitter ventilen (vanligen en kulventil) utomhus så kan den frysa sönder genom att vattnet inne i kulan spränger. En värmekabel brukar ofta vara lösningen om inte allt är frostsäkert monterat. Vid uppställning över vintern undviker man skador på kulventilen om man låter den stå öppen.

Min tank är också inkapslad i frigolit men dessutom så går en slinga från Alde-värmaren ner i utrymmet och ventilen är monterad inne i bilen.

MVH
Hans
 
F

F.d. 22252

Guest
Om det inte finns någon lucka kan det finnas en extra anslutning med ett lock över eftersom tankarna kan användas i olika bilar, borde ju kunna stoppa i en kabel där. Min truma har ju en eltillsats så den värmde ju tanken också. Man kan ju hälla i lite sprit i tanken så även om det fryser så spränger det inte så lätt. På min tank har jag satt kulventilen så det går lätt att byta den det är ju en standardventil så den kostar inte mycket, men jag skulle vilja ha en elventil så man lätt kan tömma.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Var lite inne på att montera en elventil som jag gjorde på gamla bilen. Dock kan jag inte se var kulventil en sitter, röret och en fyrkantstapp går rakt in i frigolitpaketet och försvinner...
Ska luska lite imorgon och se om det går iväg någon slang genom golvet.
 
Toppen