• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinter med Sunlight T68

Erntball

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
45238
Medlemskap
2026
Hej, ny medlem från idag.
Har åkt runt lite med en mindre Cliff några år. Ha nu köpt en T68 av -26års modell. Upplevde att det var en mycket prisvärd sk. instegsmodell.
Vi har inga planer på vintercamping, då skulle man troligen valt en annan modell. Vi är ändå intresserade av att genom kontakt med andra med samma husbil få lite omdömen om hur duglig bilen är vid lägre temperaturer.
Vi har Truma 6e samt ca. 300W elektrisk golvvärme. Sitter dessutom en aircond med värmefunktion på taket. Spillvattentanken är isolerad men inte uppvärmd.
Att bilen borde klara en köldknäpp under natten förstår jag men hur uthållig är billen för kyla längre tid?
Konceptet med isolerad tank förstår jag inte riktigt, det fryser lite långsammare kanske men utan värme?

Har en Carado A132 (Carado o Sunlight är samma, bara olika dekaler). Vi har fricampat ner till -20C. Viktigt med isolertäcke på utsidan av vindrutan. Gråvattentanken fryser då det blir minusgrader. Om man inte är ute så länge så man behöver tömma den är det inga problem, annars kan man ha ventilen öppen med en hink under. När vi har duchat häller jag lite antifrysmedel i avloppet (Biltema), vattenlåsen till duchen sitter på utsidan. Viktigt att bilen inte lutar så att köket är lägst, då kan det frysa i ledningen till gråvattentanken. Annars inga problem, varmt o gott i bilen

Tillbaka
Toppen