• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindrutetorkarmotor, ny och behöver hjälp

F

F.d. 30146

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 280
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Tex
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Elsystem
Hej igen!

Jag har köpt en ny torkarmotor till min Fiat Ducato Dethleffs 89:a (den gamla gav upp), och innan jag provar att montera tillbaka "armarna" till själva torkarna vill jag bara veta om torkarna ska vara i det "nedersta" läget, alltså det läge som torkarna stannar i när man slår av torkarna när armarna ska "kopplas på"?

Och nu till en aning dum fråga- snurrar torkarmotorn "hela varv", eller går motorn i fram och tillbaka varv (medsols och motsols i halvvarv?)

Och är det någon som vet hur den del (den korta armen) som går på själva motorns splines ska sitta?
Det går ju nämligen att "förskjuta" den en aning (medsols eller motsols), nu är det inte mycket, men vad jag förstår så kommer ju torkarna att hamna lite olika beroende på var "armen" hamnar.

vägkung

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Hej.
När du har monterat motorn och kopplat in elen så starta torkarmotorn innan du monterar den lilla armen. Motorn går hela varv och ska stanna i s.k. parkeringsläge när strömmen bryts, om strömmen bryts innan motorn når p-läget så ska den fortsätta dit automatiskt. När du har kört motorn till p-läget så skall du montera armen som den kommer när torkararmarna är nere i rutans underkant. Provkör sedan så ser du om dom stannar på "rätt" plats, om inte så kan du flytta armen en splines i taget och testa tills du är nöjd med var torkarna stannar.

Mvh / Roland

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
En annan grej som kan vara bra att känna efter är om lagringen i torkararmen är bra, på en del bilar så blir det skräp som gör att armén går trögt och då kan överbelasta motorn .
På VW & Audi så händer det över att torkararmshållaren vrids sönder.

Under torkararmen sitter en spårryttare och små shims, bara lossa och göra rent axeln .

Toppen