• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vindrutetorkaren lade av FIAT DUCATO 2.5 TDI 1996

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Provstartade min HB idag, inför vårarbetena.
Slog på vindrutetorkaren, den ryckte till bara, sen död, båda hastigheter.
Finns en säkring i luckan i handskfacket, men den var helt
Torkarna satt inte fast, går att rubba utifrån drar man försiktigt i den en så rör sig den andra.
Så det lär bli felsökning.....

Tänkte bara hör här på forument om någon haft fel och fixat vindrutetorkaren???

Skall lusläsa sevicehandbok och kopplingsschemat,
I värsta fall får man väl ta ur motorn och kolla upp den, efter så lång tid kan den ju gå trögt,

Just ja säkringen är för både torkare och spolare.
Så går spolaren så är elen OK, dvs säkring och viss kabeldragning.
Ut och kolla....

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Kollade lite nu, kan inte hålla mig inne.....
den rycker och försöker röra sig, första läget med intervall , andra läger med lågfart, och tredje läget med hög fart.
Stänger jag av tänd slutar den försöka gå, dvs intervall försöker göra ett slag.
Spolaren går.
Därmed verkar det elektriska vara OK.

Det finns många jordpunkter i bilen, så metoden att göra en tillfällig jordning är ett bra sätt att gå vidare om det är ett elektriker fel.

Nästa steg är då att försök koppla los mekaniken till torkarna, man kan misstänka att en eller båda axlar har fastnat.
Ev ta ur motorn och se om den har beckat ihop.

Minns från förr hur axeln till torkararmen på bakrutetorkaren på vissa personbilar kunde fastna.

Oxiderna och rosten sprider sig ju över vinterns fuktiga väder.
torkare måste ju funka om det skall gå att besikta bilen.

Men i morgon blir det oljebyte i motor och VX låda, samt filter .


Rosyan
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Hade samma fel på min hb förra våren närjagtog ut bilenfrånvinterförvaringen. Efter mycket felsökning fann jag att det var en liten ledare i vindrutetorkarreläet som bränt av. Nytt relä kostar 2600:-, lödde en brygga förbi felet och problemet var löst.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Provstartade min HB idag, inför vårarbetena.
Slog på vindrutetorkaren, den ryckte till bara, sen död, båda hastigheter.
Finns en säkring i luckan i handskfacket, men den var helt
Torkarna satt inte fast, går att rubba utifrån drar man försiktigt i den en så rör sig den andra.
Så det lär bli felsökning.....

Tänkte bara hör här på forument om någon haft fel och fixat vindrutetorkaren???

Skall lusläsa sevicehandbok och kopplingsschemat,
I värsta fall får man väl ta ur motorn och kolla upp den, efter så lång tid kan den ju gå trögt,

Just ja säkringen är för både torkare och spolare.
Så går spolaren så är elen OK, dvs säkring och viss kabeldragning.
Ut och kolla....

Roysan
Kanske kan ge några tips.

 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Tack för svaren och engagemanget i frågan.

Kan meddela att jag nu fixat torkaren.
Som jag nämnde tidigare var det ej elfel. Motorn försökte ju gå, men något gick tungt.
Vänster axel till torkaren hade fastnat i sitt nav., dvs lagret där axeln löper.
Tog av torkararmarna och fann att axeln till högra torkaren gick fint att knacka in och smörja upp,
Men vänster satt som berget. Man får vara försiktig när man knackar in en sådan axel, det kan hända att man stukar gängorna.
Plasthammare, eller mellanlägg av al, eller mässing gäller.
Till slut monterade jag torkararmen igen och kunde med måttlig kraft röra den vridledes.
Samma här, tar man i för mycket ryker splinsen då torkararmen är av gjutgods.
Gick inte ens då att knacka in axeln.
Monterade loss mekanismen från motorn, därmed kunde jag vrida lite mer på torkararmen och därmed axeln.
Hela tiden med spray som skulle lösa upp, men vätskan kom förstås inte in.
Till slut gick den ändå att knacka in, axeln gjordes ren, tydligen gammalt fett som beckat ihop inte rost.
Ny smörja och den gick som smort.
Bara att sätta ihop igen men det är viktigt att mekanismen kommer rätt.
Det hela tog många timmar, men inga delar förstördes.

Vindrutetorkarmotorn är säkrad med 15 A, säkringen löste ej ut fast motorn försökte gå, dvs drog mycket ström.
Tänk på att om torkarna börjar gå tungt, så slits motorn ut fortare.
Klart att det här jobbet är inte kul att göra i förebyggande syfte ändå, men.....

Roysan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Spänningsfallet fram till motorn är kanske stort. Då minskar även effekten för motorn. Lika med mindre strömförbrukning. Det kan vara anledningen till att säkringen höll.
Bra att du löste problemet.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jo Herbet, det är rätt smala sladdar till vindrutetorkarmotorn, dessutom går de vi spaken på rattaxeln och en del kontaktblock, vidare ut under hufven och vidare till motorn. Men matorn går lika fort på torr vindruta som blöt, så även om det går betydligt tyngre på torr ruta så är det litet spänningsfall då. Inga reläer, eller annan elektronik på vägen för dessa sladdar.
det är ju en gammal bil, 1996. Intervallfunktionen finns i motorn.
Jag kan tänka mig att det på nyare bilar är ännu smalare sladdar, då koppor är dyrt numera.
Upptäckte dock att säkringen som jag nämnde var på 15 A, skulle vara på 10 A, någon förra ägare har tagit vad han hade och satt dit.
Ja nu kan det regna i sommar, hi hi, men det är sällan man använder torkarna på en husbil.
Men på besiktningen lär de prova funktionen....

För hundra år sen körde jag Ford Granda, på natten på väg hem från Stockholm, regnade det våldsamt, och vindrutetorkaren lade av.
Inte kul att köra 25 mil i störtregn utan torkare, på natten... Men det gick... sakta.

Roysan
 
Toppen