• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindrutespolning ur funktion

Smedbergs

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
4015
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit Fendt K500 motsvarar Hobby
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 150 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Fendt
Husbilsmodell: Fendt K500
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Elsystem
Hej.
Jag har problem med vindrutespolningen, jag har kollat att pumpen fungerar, sen vet jag inte hur jag ska komma vidare. Hoppas på hjälp
Hälsningar Bengt:(

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Titta under bilen när Du försöker spola, är det blött där har Du ett slangbrott. Om inte så kan det vara stopp i munstyckena, koppla bort slangarna från munstyckena och blås bakvägen genom munstyckena. Hjälper inte det kan det vara en backventil som hängt sig (fastnat).

Lycka till / Roland

Smedbergs

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
4015
Medlemskap
2025
Jag var nog otydlig. Det är strömlöst till pumpen. Vad jag menade var att när jag kopplade 12v till pumpen så gick den. Däremot när den är inkopplad permanent så är det ingen spänning till pumpen

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sorry, då missförstog jag det hela. Det elementära är ju att kolla säkringen, men det har Du väl redan gjort. Om den är hel är det bara att felsöka:
Finns det spänning fram till omkopplaren ? Nej = kabelbrott eller dåligt kontaktstycke på vägen dit. Ja = Gå vidare. (OBS Tändningen måste vara på.)
Finns det spänning ut från omkopplaren när Du drar i den ? Nej = trasig omkopplare. Ja = kabelbrott eller dåligt kontaktstycke på vägen till pumpen.
Eftersom Du säger att pumpen går när Du kopplar 12 V direkt kan man utesluta jordfel vid pumpen.

Lycka till / Roland

F

F.d. 3297

Guest
Jag har en knappnål, med glasknopp,l stucken i solskyddet för att vid vägkanten
enkelt kunna justera inriktning av strålen och kunna rensa munstyckena.

Lycka till!

Toppen