• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindbrus taklucka

F

F.d. 52920

Guest
Har problem med drag o vindbrus från stora takluckan.Vad tror ni,kan jag få bort detta problem med denna rostfria plåtbit?
Och lite tips på lim o rengöringsmedel att tvätta taket med där plåten skall sitta framför luckan.


IMGP0335.jpg
 

Bilagor

  • IMGP0337.jpg
    IMGP0337.jpg
    37,4 KB · Visningar: 23
  • IMGP0338.jpg
    IMGP0338.jpg
    41,8 KB · Visningar: 15
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vindbrus taklucka

Hej har faktiskt gjort nåt liknande på min av samma orsak har ej kört så mycke än för å kunna göra en utvärdering av resultatet ,men jag tog vanlig lackrengöring cleaner samt ruggade plåten på den del som limmades mot taket använde tremco konstruktionlim pl 400 och hoppas att det fastnat skämt åsido de verkar som det fastnat ordentligt den främsta orsaken var att kamas sk plastspoilers var både dyra och så tog de sånn tid för handlarn å beställa en
 

Ramegni

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
2722
Medlemskap
2021
Sv: Vindbrus taklucka

Kontrollera att luckan ligger an mot tätningslisten runt om när den är helt stängd, eller att tätningslisten inte har skador. Om det finns minsta springa uppstår oljud.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vindbrus taklucka

Tror inte de ska vara någon list på dessa luckor för ventilationens skull
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vindbrus taklucka

Luken ser ut som en Heiki, den er normalt uten trekk når den er lukket. Det finnes muligheter for ekstra ventilasjon på de mindre Heiki, det ser ut til at enkelte importører i Sverige har tatt en snarvei for å få nok lufting og revet vekk tettningen på den store utgaven. Bilene skal med tettningen på plass tilfredstille EU-kravene.
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Vindbrus taklucka

Menar du att en normal Heiki är utan ventilation (trekk - "drag" på svenska) men att en mindre Heiki har ventilation?
Det låter väldigt konstigt men jag "stoler" förstås på vad du säger. Men likväl låter det lite märkligt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.612
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vindbrus taklucka

Luken ser ut som en Heiki, den er normalt uten trekk når den er lukket. Det finnes muligheter for ekstra ventilasjon på de mindre Heiki, det ser ut til at enkelte importører i Sverige har tatt en snarvei for å få nok lufting og revet vekk tettningen på den store utgaven. Bilene skal med tettningen på plass tilfredstille EU-kravene.

De flesta Heki-takfönster finns i två utföranden; med och utan säkerhetsventilation. Skillnaden ligger vanligtvis i tätningslistens utformning.
Den version som satt i fordonet vid ventilationskontrollen (alternativt den version som ingår i tillverkarens deklaration enligt EN 721) är den version som skall bibehållas.
Alla förändringar påverkar säkerhetsventilationen.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vindbrus taklucka

Ja det är en såkallad dubbellucka med säkerhetsventilation.Springan mellan taket o yttre luckan är ca 15mm.
Tänkte försöka limma fast denna rostfria plåt mot taket som vindavvisare.
Men finns det risk att det blir någon form av kemisk reaktion mellan rostfritt och plåten på husbilstaket?
Tänkte använda SIKAFLEX lim
Har även en extra ventilationslucka i taket som ej går att stänga.
 

Bilagor

  • IMGP0337.JPG
    IMGP0337.JPG
    352,4 KB · Visningar: 23
  • IMGP9817.JPG
    IMGP9817.JPG
    1,5 MB · Visningar: 20
  • IMGP9821.JPG
    IMGP9821.JPG
    134,7 KB · Visningar: 17
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vindbrus taklucka

Slapp tänka på ev reaktioner i plåt kontra tak (glasfiber ) men är du orolig andvänd plexi eller lexsan går faktiskt att bocka snyggt med lite värme .

den placeringen av termostat var väl osmart om inte ventluckan monterats efteråt hade nog varit bra och flyttat den.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vindbrus taklucka

Slapp tänka på ev reaktioner i plåt kontra tak (glasfiber ) men är du orolig andvänd plexi eller lexsan går faktiskt att bocka snyggt med lite värme .

den placeringen av termostat var väl osmart om inte ventluckan monterats efteråt hade nog varit bra och flyttat den.

Jo extra ventilationsluckan är monterat efteråt (Krav från bilprovningen i Sverige)
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Vindbrus taklucka

Hej Folke.
Har haft en Chausson med likadan lucka som också tog in vindbrus. Jag satte gummi mellanlägg mellan " pinnarna " som låser luckan, två på varje sida och det blev tyst. Syns tydligt på bilden du lagt in, ring om du inte förstår hur jag menar.
0155-33938
// Jonny
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vindbrus taklucka

Nu sitter plåten på plats med Sikaflex samt ett säkerhetssnöre (draget bakom gångjärnet till luckan) ifall att
den av någon anledning skulle släppa
.
 

Bilagor

  • IMGP0343.JPG
    IMGP0343.JPG
    613 KB · Visningar: 14
  • IMGP0345.JPG
    IMGP0345.JPG
    1,4 MB · Visningar: 11
Toppen