• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinande ljud från motorn

Tompan & Gillan

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1998
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: I 6501
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Motor
Det har blivit ett vinande ljud från motorn, FIAT 2,8 JTD 127hk årsmodell 06. Ljudet hörs inte på tomgång, men så fort jag börjar gasa hörs det. Det hörs hela tiden man har gaspådrag, (ljudet drunknar mera i det övriga motorljudet när man varvat upp lite). Hörs tydligare igen när gasen släpps och varvtalet är nästan nere på tomgång. Jag har varit på en FIAT-verkstad för kontroll och dom sa att det var ett lager till AC-pumpen söm var dåligt. De tog bort remmen till pumpen så länge. När jag hämtade bilen så hördes ljudet ändå, förklaringen från verkstad var då att det är turbon som låter. Ny kontroll måste göras och det finns risk för byte av turbon enligt verkstad. Bilen har bara gått 3500 mil. Är det fler som varit ute för samma sak med turbon eller pumplager?
 
F

F.d. 8517

Guest
Jaha din verkstad sysslar tydligen med gissninsleken. O va tror du händer när dom bytt turbo. jo då blire ny gissning. o nå mer som ska bytas. nej kolla med någon som vet mer. en ganska vanlig orsak till ljudet kan vara kilremmar. sprota lite vatten på dom.
:santa-2-icon:
 
F

F.d. 7172

Guest
Jag tror inte du behöver oroa dig, det är med största säkerhet turbon som viner, vi har samma vinande i vår bil oxå.
Turbon tjuter ju ganska högt men med nya fina avgasrör och ljuddämpare hörs det inte, men efter ett antal mil släpper avgasrör och dämpare igenom mer ljud, förmodligen därför du inte har hört det tidigare.
Om turbon håller på att säga upp sig börjar bilen ryka mer och mer...blåaktig oljerök, då är det tid att byta turbon, den borde i alla fall gå 20.000 mil till att börja med.

:santa-5-icon:
 

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2024
Hej.
Jag drabbades också av ett vinande ljud som jag lokaliserade till ett av spännhjulen till kamremmen, jag demonterade spännhjulet och då föll det i 3 delar. Detta kom redan 1100mil efter kammrems o spännhjuls bytet.
Mitt tips....kolla detta först, för du kan ha drabbats av samma åkomma ??MvH Bosse
 
F

F.d. 2874

Guest
Hej
Jag har en Ducati 2,8JTD 127 hk men årsmodell 2004, 2900 mil och har också fått ett svagt men fullt hörbart vinande ljud. Jag skall få utbytt kamremmen på Fiatverkstaden i Ystad till våren då jag hämtar ut bilen från vintervilan, och min undran är, byter verkstaden automatiskt spännhjulen när dom byter kamremmen eller blir det en extrabeställning?
Med vänlig hälsning
Gert & Kyllan
 
F

F.d. 55338

Guest
Hej Tompan o Gillan. Jag håller med Jonny o Lotta kolla även avgasrör ni kanske har satt dit ett s.k. ändrör då kan det kanske låta lite annorlunda, om det inte är något av detta, kolla om frun har en visselpipa i mun då kan hon låta lite annorlunda mot vanligt !!!!!! Godnatt från :santa-2-icon:
 
F

F.d. 4272

Guest
Hej igen, angående missljudet som inte Fiat kan lokalisera och att inte Tompa o Gillan har som Ove säger satt dit ett ändrör som man själv sysslade med i sin ungdom så var det bara en upplysning ang. turbo, intercooler. Uppfattade inte om det var ett metalliskt vinade eller luft.
Har inträffat ett antal ggr på Volvo F12.or när slang EFTER turbon eller sprickor i interccolern uppståt. Lycka till med felsökningen.
 
F

F.d. 14972

Guest
Hej
Turbon jobbar endast när motorn är belastad (vid körning)
Är ej inkopplad vid gaspådrag från tomgång till rusvarv. (stillastående fordon)
MVH Mikael
 
F

F.d. 29749

Guest
Gert & Kyllan skrev:
Hej
Jag har en Ducati 2,8JTD 127 hk men årsmodell 2004, 2900 mil och har också fått ett svagt men fullt hörbart vinande ljud. Jag skall få utbytt kamremmen på Fiatverkstaden i Ystad till våren då jag hämtar ut bilen från vintervilan, och min undran är, byter verkstaden automatiskt spännhjulen när dom byter kamremmen eller blir det en extrabeställning?
Med vänlig hälsning
Gert & Kyllan
Hej dessa ligger i kamremsförpackningen,skall alltid byta samtidigt som remmen.
 

Tompan & Gillan

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1998
Medlemskap
2024
Igår var jag i Linköping hos Bossings bilverkstad för kontroll av det vinande ljudet. Tyvärr så var det turbon som lät. Det blev ett byte direkt. Fick den informationen att turbon på 128 hk motorn ska inte låta. Märkte skillnad när jag åkte hem, har troligen haft missljud ända från att bilen var ny, fast det hade blivit högre nu mot slutet. Jag frågade den förra verkstan jag varit på redan när bilen var ny om det skulle låta så. Svaret från dom var att det låter alltid från turbon. Har tyvärr inget papper skrivet på detta så garantin från FIAT gäller inte.
Det räckte inte med kostnaden för turbon denna dag, en mycket duktig reparatör upptäckte också att vänster hjullager fram var dåligt så det blev byte av det också. Tycker att det är dåligt att ett hjullager inte håller längre. Har bara kört 3500mil sedan 2006. Det är tydligen inte så ovanligt att framhjulslager på helintergrerade går sönder på kort tid enligt verkstaden.

Något jag vill framföra som mycket positivt är det trevliga bemötande jag fick av alla på Bossings i Linköping. Det märktes att det finns ett stort kunnande om husbilar och motorer. Jag kommer att anlita detta företag i fortsättningen för service.

Jag vill också passa på att tacka alla som har kommit med synpunkter och ideer på min fråga om ljudet. Husbilsklubben är ett mycket bra forum när man har funderingar kring sin bil och allt annat som berör husbilslivet.

Jag önskar alla en GOD JUL och GOTT NYTT ÅR och ni som ska ut i trafiken under helgerna tänk på att ta det lugnt.
Tompan :santa-4-icon:
 
F

F.d. 25038

Guest
Hej fick du någon förklaring till varför turbon lät ?´Tycker bytet blev lite tidigt men med tanke på kvaliten på hjullagren ska man väl inte bli förvånad .
God fortsättning
 

Tompan & Gillan

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1998
Medlemskap
2024
God fortsättning på det nya året.

Förklaringen jag fick var att går turbon sönder sker det oftast tidigt annars håller den länge. Trolig orsak var antingen lagerljud eller fel på någon vinge i turbon.

Tompan :snow-icon:
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Du har väl 2 års garanti på chassidelen då skall väl verkstaden debitera Fiat Italien på hela kostnaden om det är en Aukt. verkstad så gjordes det i alla fall när en packbox i vxl. lådan på min Fiat pajjade. Om garanti tiden gått ut så täcker de flesta Försäkringsbolag turbo byten om du har den helförsäkrad, den biten ingår ju oftast maskin skadedelen, iåförsig med en självrisk!
 
F

F.d. 53012

Guest
Svårt att veta när man inte hör det om det kommer från motor eller något annat, kan vara från radio om den givetvis är på pga av dålig jordning.
 

mtjok

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
1002
Medlemskap
2024
Hej på er alla jag har fått information om turboras det kan det bli om man inte låter motorn gå en stund på tomgång innan man slår ifrån motorn, förklaringen var att turbon behövde varva ner för oljetrycket som smörjer lagern i turbon tar slut när moton stannar.
M V H mtjok.
 
Toppen