• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Villrådig?

F

F.d. 14445

Guest
Jag och min fru funderar på att skaffa husbil.
Vi har tidigare haft husvagn men jag trivdes inte med att dra och ligga på campingar.
Jag undrar vilken typ av bil vi skall köpa, vi är 59 år tyvärr snart 60.
vi räknar med att gå i pension om 1 -2 år, och resa en hel del söderut.
Alkov eller integrerad. vi kommer att resa mest 2 pers.:confused:

Leif
 

Yvonne & Johnny

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
264
Medlemskap
2024
Sv: Villrådig?

Halloj!
Vi hade en alkovbil förut, men bytte förra året till en delintegrerad för vi tyckte det var så jobbigt å klättra på den branta stegen till alkoven. Upp för stegen var väl ganska ok, men när man skulle ner så var det inte kul.
(Så tycker vi):)

Hälsningar
Yvonne & Johnny
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Villrådig?

Det är som baken.
Vi hade tidigare en alkovbil. Skulle vi köpa bil idag skulle vi nog köpa en Utan alkov.

Det är både + o -. Luftmotståndet är en nackdel för det går ju åt lite mer soppa. Men som sagt va det är svårt att ge råd.
HUVUDSAKEN är att man känner sig FRI som en fågel och kör Husbil, hls från Monica o KURT
:confused: ;) :D
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Villrådig?

Ska man ha alkovbil eller bil där man fäller ner sängen från taket fram så bör man nog vara helt frisk och rörlig. Känner man att man är stel när man vaknar och behöver gå på muggen på natten, kanske även ser lite taskigt så ska man nog satsa på en som har sängen i närheten av golvet.
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Villrådig?

Vi bytte husbil av samma orsak som ni. Fast vi valde alkovbil.
Men med en skön säng, lätt att komma upp i där bak. Alkoven har vi som extra stuvutrymme, framför allt till sån't som vi vill ska vara lättåtkomligt och tunga saker för att slippa få bakvikt och sämre väggrepp på framhjulen.
Men nu blev ni väl ännu mer villrådiga ? :wub:
Håkan
 
F

F.d. 14445

Guest
Sv: Villrådig?

Jag har tittat lite på nätet men jag har inte sett några alkovbilar med 2 fullängdsbäddar bak, jag tror att alkoven är bra att stuva i.

Leif
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Villrådig?

Jag är också novis med Husbilen,men tror i alla fal(åtminstone för min del)att alkoven är bra att ha.Skönt att sova i och framförallt så finns det plats i övriga bodelen på kortare längd.Och det sparar lite kosing ner man skall över sundet.Visst kan det kännas vid motvind..men vem har sagt att man måste susa i 110..120 på motorvägen.Kommer alltid fram med 90 också:wink: .Så än så länge så gillar jag alkoven:music-icon:
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Villrådig?

Ja vi har haft husbil ett antal år men tydligen! så ändras funderingar vad en husbil ska var är vad vi har kommit på"! köp en bil med två långbäddar bak vi 52-50 längtar efter att köpa en sådan" som man kan till " här det behövs.utan behöva klättra över varandra
allså här barnbarn hälsar på! Våra barn är 14-18 Köper en helintregerad så finns åtminnelse två ställen att sova på. Handla först tänk sedan .MAN KÖPER FÖRST MEN KOMMER PÅ SEDAN, TYDLIGEN SOM att KÖPER HUS 3hus är rätt. karnse peror dett att man växer?? karnse blir äldre?
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Villrådig?

Alkov eller inte?
Alkoven är bra till stuvningsutrymme och för unga friska personer att sova i, där den som ligger innerst inte får behov att gå upp och sträcka på benen mitt i natten. Med andra ord, skaffar ni en alkovbil, så se till att det finns andra sovplatser färdiga för förmiddags- middags- eller eftermiddagslur. De skall med andra ord vara färdiga för bruk. Vi har våningssängar längst bak ovanför garaget och det är vi mycket nöjda med. Inte i någon av sängarna slår man huvudet i taket när man stiger upp, vilket hör till alkovsovarens vardag. Visserligen är sängarna endast 80 cm breda, men det är fullt tillräckligt för oss med trådsmala figurer.
Alkoven skyddar mot solljus framifrån, vilket gör att det inte blir så varmt i bilen och dessutom hindrar den isbildning på vindrutan (ja ja, på vintern).
Den största nackdelen med alkoven är att bilen drar c:a 1 dl. diesel extra vid 80 km/tim och sen stiger extraförbrukningen drastiskt ju fortare man kör.
Detta var endast lite skrap på ytan när det gäller vilken typ av bil ni skall köpa. Vad ni än skaffar för bil så kommer förmodligen nya önskningar om: Lite mer plats på toaletten eller vid köket, mera stuvningsutrymmen, längre bil eller kortare bil, plus alla typer av tillbehör som man bara måste ha.
Nu finns det i detta sammanhang två huvudtyper av människor – de som anpassar sina krav efter situationen och de som måste förändra situationen efter sina ständigt nytillkomna krav. Här, precis som i övrigt i livet, så finns det inte rätt eller fel – vi är bara så som vi blev, när vi inte blev som vi borde . Hur ni sen än är, så finns det en husbil även för er och sen får ni inte glömma att om allt inte är med husbilen som det borde, så har ni hjälpen i världens bästa husbilsklubb endast några tangenttryckningar bort

Lycka till med köp och husbilsliv.
Hälsningar från farbror Claes.
 
Toppen