• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Vilket oljefilter??

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Hej! Ska införskaffa mig ett oljefilter till husbilen, men det verkar finnas olika till min modell, nån som vet vilket det ska vara??
Fiat Ducato 2,8 2005. WRK823

Mvh Fenix
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Gå in på oljemagasinet.se skriv in ditt regnr så kommer det upp flera alternativ, jag brukar köpa Mahles filter även oljan är väldigt billig där, med snabb och hjälpsam personal så har du varorna på 2 dagar. Lycka till. Mvh Bengt. .....Ps glöm inte att byta packning till oljepluggen vid oljebyte ....-Ds.
 
F

F.d. 14324

Guest
Hej, vet inte om detta hjälper, men till och med motornummer 4006625 ska man ha det filtret som har två gummitätningar.
Från motornummer 4006626 ska man använda filtret med en gummitätning.
Att ta reda på motornumret känns trist och det är nog enklast att krypa under bilen och hoppas på att man ser något nummer på det gamla filtret som man kan gå vidare med.
Jag orkade inte ens med det och lyckades naturligtvis köpa fel filter förra året, så för mig kostade det ett par hundringar att ta reda på vilket jag ska ha.

mvh jocke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hej, vet inte om detta hjälper, men till och med motornummer 4006625 ska man ha det filtret som har två gummitätningar.
Från motornummer 4006626 ska man använda filtret med en gummitätning.
Att ta reda på motornumret känns trist och det är nog enklast att krypa under bilen och hoppas på att man ser något nummer på det gamla filtret som man kan gå vidare med.
Jag orkade inte ens med det och lyckades naturligtvis köpa fel filter förra året, så för mig kostade det ett par hundringar att ta reda på vilket jag ska ha.

mvh jocke
EXAKT samma sak hände mig i våras på vår -05. Eller snarare jag orsakade det själv.
Att kolla gamla filtret är troligen säkrast.
Om man köper ett på chansning är det ca 98% chans att det blir fel..
 
Toppen