• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Vilket material fäster inte svartmögel på

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej jag bor på vintern i äldre husbil och har upptäckt att det kan bli jäkligt fuktigt om man har värmen på men inte har golvvärmen på och det kan bildas lite mögel typ 10-20 cm från golvet och vissa ställen.

Min fråga är jag tänkte ta bort tapeten runt om på de ställena typ runt hela sittbrunnen bak i husbilen på en höjd av typ 25 cm och ersätta den med något material som mögel inte kan fastna på. Jag funderar på någon form av plast skivor eller någonting kanske vad tror ni någon erfarenhet??
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.143
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Troligen är där dålig luftcirkulation så fukten i luften fäller ut nära golvet (eftersom där är kallt) detta kan bero på som jag skrev dålig luftcirkulation och/eller fukt i konstruktionen och då tränger kylan in utifrån och då blir det kondensvatten som fastnar just där...
Det finns många saker svartmögel inte fäster på.... Tex plast glas mm... Men kondensvattnet fastnar där ändå och kan bilda svart mögel... tom på glas..
Att lägga mer isolering är en lösning..
Men det är viktigt att ta reda på varför man får mögel innan man åtgärdar problemet... Lycka till..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej jag bor på vintern i äldre husbil och har upptäckt att det kan bli jäkligt fuktigt om man har värmen på men inte har golvvärmen på och det kan bildas lite mögel typ 10-20 cm från golvet och vissa ställen.

Min fråga är jag tänkte ta bort tapeten runt om på de ställena typ runt hela sittbrunnen bak i husbilen på en höjd av typ 25 cm och ersätta den med något material som mögel inte kan fastna på. Jag funderar på någon form av plast skivor eller någonting kanske vad tror ni någon erfarenhet??

Jag föreslår framförallt att du ser till att öka luftcirkulationen i de områden där detta dyker upp! 2-3 små USB- fläktar strategiskt utplacerade
sätter tillräcklig rotation och drar inte mycket ström.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Man kan stryka på Boracol som motverkar mögel. Dyrt som Whisky men drygt. Googla på det.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Gäller att få ner relativ fuktighet. Om det nu inte hjälper med värme måste det vara för att det är tätt. Antingen då ventilera och värma, eller hålla tätt och avfukta. Möglar gör det på organiska material, men du kan ju inte byta ut alla de materialen. Isolering sänker rf på ytan, men den måste vara utanför det täta skiktet på insidan, det vill säga på utsidan av bilen, eftersom isolering normalt släpper igenom fukt.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
478
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag tänker på kylskåpet, där kan man få lite idéer.
Ibland finner man just svartmögel i kylen, svarta prickar som tyx växa till sig på bara några veckor.
Oavsett om det är sommar, torrt, höst, fuktigt.
Efter noggrann rengöring, av kylen, torkning av väggarna i kylen, ta in lådor och galle, och diska dem inomhus, med diskmedel.
Dvs minsta lilla matlinkande rester, i kylen främjar svartmögel.
Efter noggrann rengöring flera ggr under säsongen, och inför vintern är det helt rent från det svarta, även eftr hela vintersäsongen.

Av detta kan man sluta sig till att svartmögel behöver mat, Minsta lilla smula, minsta lilla fettbeläggning på ytor, så växer det.

Har aldrig sett det på andra ställen i bilen, har aldrig använt fuktslukare, eller värme under varken vinter vår eller höst.

Således mitt tips är att ta en hink med diskvatten och en trasa och gå över alla ytor där det kan tänks bildas svartmögel.
Med tiden sätter sig ju matos, som en fet yta på allt.

Ja kanske inte vetenskapligt, men det är mitt tips i frågan, renlighet,
Givetvis ventilation.

Roysan
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Man kan stryka på Boracol som motverkar mögel. Dyrt som Whisky men drygt. Googla på det.
Läser om det och det verkar vara ruskigt giftigt. Låt säga att jag penslar på det på tapeten då kommer det också ut i luften under x antal veckor eller månader jag vet inte
 
Toppen