• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vilket lim ???

bayern

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
5096
Medlemskap
2024
Hejsan på er,Har en hobby 600 90a med en fuktskada ,har rivit ut köksblocket och måste byta vägg,köksmöbel o,s,v har läst här på forumet och sökt här och där efter lim ,överallt står det polyuretan lim,men vilket? de finns ju en himla massa pu-lim? vad tycker ni där ute att jag skall använda och som vet ?
tack på förhand Lasse
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: vilket lim ???

Ring till Tec7 031-135490 och/eller Sika (industri) 08-6218900. Där får du garanterat hjälp. :yes:
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: vilket lim ???

Använd Casco´s polyuretanlim. Lätt att använda och väl beprövat lim.
Fukta ena ytan med vanligt vatten, spraya med en vanlig sprayflaska.
Stryk ut limmet på den andra ytan och pressa samman i minst 4 timmar.
Kan vara lite knöligt att pressa ytan, men det går bra att ta hjälp av motsatta
väggen med brädor i lämplig längd. Där det går att använda limknektar
och tvingar, så använd dem. Använde detta lim första gången för 30 år sedan
vid båtinredningar och hittils har det inte kommit något klagomål.
Testa även Tec7 som kanske är bra men inte lika långtidstestat som Cascol polyuretanlim.
Du kan testa på några provbitar om du är osäker på hållfastheten.
hälsningar
Mats (möbelsnickare)
 

bayern

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
5096
Medlemskap
2024
Sv: vilket lim ???

hejsan och go kväll,tackar för detta ,nu är det bara arbetet kvar börjar riva på fredag,finns intresse kan jag försöka lägga in bilder
Ha de gött Lasse
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: vilket lim ???

Provlimma en bit så att du ser hur mycket (lite) lim du skall använda.
Vi ser gärna bilder
Lycka till
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: vilket lim ???

hejsan och go kväll,tackar för detta ,nu är det bara arbetet kvar börjar riva på fredag,finns intresse kan jag försöka lägga in bilder
Ha de gött Lasse
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Det är klart att det finns intresse så fort någon börjar "gräva" i något :D.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 16156

Guest
Sv: vilket lim ???

Hoppas det kommer lite bilder snart och att fukten inte spridit sig för långt. Lycka till!
 

bayern

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
5096
Medlemskap
2024
Sv: vilket lim ???

hejsan,joda bilder kommer skall försöka lägga in ngt ikväll. Har bara tagit ut köket om man säger så och tittat på förödelsen,
Ha de gött ,Lasse
 

bayern

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
5096
Medlemskap
2024
Sv: vilket lim ???

SANY0272.JPG

SANY0276.JPG
Hejsan och go kväll ,så här ser det ut, inte så attans kul men blir nog bra i slutändan hoppas jag pratade med en kompis i tyskland han skall skicka upp lim till mig som dom använder till inredning på båtar o.s.v ,vilket betyder går i väntans tider kommer nog snart
hoppas jag
Ha de gött Lasse
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: vilket lim ???

Hej finns där mögel? Ytterväggen ser svart ut. Bygg inte in det kolla med en saneringsfirma vad göra, bygger du in det kan du få mögel med allergi som följd.

Ha de Gurra
 

bayern

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
5096
Medlemskap
2024
Sv: vilket lim ???

hejsan,De t som jag tagit ner är det så kallade konstlädret rena skiten när du har en vattenskada märker inget vattnet rinner mellan vägg och konstlädret och behåller fukten vattnet där, innerskivan kommer ner det som du ser som svartmögel eller vad det nu är skall bort ,hoppas frigoliten,cellplast eller vad som finns bakom är helt åtminstone torrt
köksbänken skall byggas ny , kommer mera bilder efter som imorgon skall jag ner till bygghandeln och köpa skiva till köksmöbel
Ha en fortsatt bra kväll ,Lasse
 

bayern

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
5096
Medlemskap
2024
Sv: vilket lim ??? och äventyret går vidare

hejsan, har inte skrivit och lagt in ngt på länge men ,här kommer några ialla fall
limmet har kommit ,har provlimmat verkar funka bra men det tog lite tid med beställningen i Tyskland har dom ändrat i kemikalieförordningen .vilket betyder några lim är borttagna och för att köpa några andra måste man ha Firma ,och naturligvis dyker det upp saker som man måste fråga om ,det förmultnade ni ser på en bild länsgående
är förbindningen mellan tak och vägg.,listen är ju till att byta men hur gör jag med Fönstret? Ramen alltså ? på kort och långsida under är det cellplast (frigolit) runt om
men på övre ramstycket 2cm cellplast eller trä?
Hoppas att de finns några som kan ge mig lite förslag
Ha de gött så länge och en Glad Midsommar
Mer bilder kommer
LasseSANY0292.JPG

SANY0293.JPG

SANY0284.JPG
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: vilket lim ???

Det där är inte någon fuktskada det är hel uppruttet du får nog kidnappa BROR.:twitcy:

Att sanera mögel , spruta koncentrerad clor med en sprutflaska, men använd gasmask. Du kan se hur det svarta försvinner. Det ruttna måste bytas. Cloret dödar alla mögelsvampar som kan orsaka irritationer och allergi.
 

bayern

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
5096
Medlemskap
2024
Sv: vilket lim ???

hejsan,ja håller med dig om att sanera mögel och sånt är ett Elände .Men jag har en stor fördel har Äkta Hussvamp i krypgrunden i vårat hus ,så Gift och rymddräkt har jag .
och vet lite grann om vad det handlar om bilen kan jag rädda (hoppas jag
Ha de gött
Lasse
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: vilket lim ???

Om PU lim.
Om du limmar på plats, så se upp med limmets enorma svällning.
Stycket bör stödas väl. Hardu tex en vägsektion bakom utan regler, så kan du få en bula på utsidan...
 
Toppen