• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilket lim skall jag ha??

F

F.d. 50036

Guest
Hej alla i klubben...

Skall limma i sådan plast som tex kemtoan, duschkaret och övriga plastdetalejer som husbilstoaletten är gjorda av. Är det någon som har ett bra förslag.

Tänkte också göra en limning mellan denna plast och en bit plexiglas.

Har gjort en del provlimningar men de fäster inte, utan går ganska lätt att skrapa/dra bort när det torkat.

På förhand tack för tips Torbjörn :wink:

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vilket lim skall jag ha??

Hej
Prova med LOCTIT 415. Jag har det på firman och limma allt från plast till metall.
"Nyper" på en gång akta så du inte får det på fingrarna.
/Vidhem

F

F.d. 50036

Guest

:):):) Tack för hjälpen mvh Torbjörn

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

[Hej!
Jag har sedan flera år ett liknade problem som jag retar mig på.
Jag har försökt att limma fast krokar till en torklina på en glasfibervägg i husbilen utan framgång trotts att jag ruggat ytan med sandpapper. Som exempel 2-komponent epoxylim, superlim och Loctite Super Attak Precision brister och lämnar kvar rester på båda ytorna??
De senast aktuella krokarna sitter på metallplattor stora som 1-kronor.
//Conny

S

steve.swe

Guest

Jag limmar allt med rutlim. en stor tub kostar 140kr. Köpes hos någon glasmästare.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Titta bland kemikalierna i livsmedelsaffären. Där finns Gripen Remover som är EthylAcetat och som löser den plast som används till toadetaljer i många husbilar. Genom att lösa upp lite plast i Remover får du ett lim som fäster på toaplasten. Om detta fäster på Plexi vet jag dock inte.

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Jag har ett lim sen glasmästeritiden som heter Acrifix 192,det vet jag att vi limmade plexi med ,fick härda under lampa och blev riktigt starkt,men vet inte om det funkar på andra plaster det finns så otroligt många blandningar.Hör med glasmästaren om dom har
MVH Bosse

F

F.d. 29925

Guest

Biltema har nåt som heter PLASTSVETSNING sid 286 i nya katalogen. Ett tvåkomponentslim som härdar på relativt kort tid.
Har använd detta med gott resultat.

J

Jimbo

Guest

Prövade ett lim från Byggmax med imponerande resultat!
Super 7 hette det, 65:- för en tub.

Fungerar även utmärkt att limma med utomhus, även när det regnar.

Toppen