• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken värmare?

O

Osten

Guest
Vilken värmare ska jag välja? Har en scania buss som är inredd halva med bodel och andra halvan som lastutrymme för bil. Är utrustad med vatten burna element som värms via motorn. Diesel värmare är ju smidigt men strömen räcker ju inte så länge om den ska gå en helg.
Nån som har nåt bra förslag?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken värmare?

Jeg ser ett problem med å sette inn en Alde i bussens varmesystem hvis det er det normale hvor kjølevannet for motoren sirkulerer i radiatorene, dette er et høytrykksystem mens Alde er et lavtrykksystem. I husbiler med Alde brukes det en varmeveksler for overføringen av varme fra motor til oppvarming, en slik ombygging må i tilfelle gjøres i bussen også.
 
O

Osten

Guest
Sv: Vilken värmare?

Måste man inte ha nån cirkulations pump på bussens element då oxå?
Hur funkar det att sätta in en portabel gasolkamin? Finns ju med termostat och är ju enkelt och billigt att bara lyfta in.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vilken värmare?

frågan är om du har tillräklig med till å frånluft kanske slutar med syrebrist mindre kul ?!
sorry skrev för lösigt!

Kanske en sk warmvind med skorsten skulle funka fotogen drift endast kanske svårt å få godkänd i fordon men relatift billig å enkel lösning
 
Senast redigerad av en moderator:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Vilken värmare?

Sök på REFLEX OLIEOVNE (dansk). Dette är originalet som Glembring har kopierat.Jag har en Reflex med tjock kokplatta .Jämför dom .Glembring har bara en 2mm tjock kokplatta i plåt.
Reflex finns även med varmeslinga för inkoppling av vattenburen värme.
 

Bilagor

  • Refleks%201_JPG-for-web-large.jpg
    Refleks%201_JPG-for-web-large.jpg
    38,7 KB · Visningar: 18

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Vilken värmare?

Nej luften till förbränningen tas inn genom ett rör under och sen går ju röken ut genom skorstenen.Den tänds med en skvätt sprit och en tändsticka.Efter någon minut vrider man på start.Om dieseltanken sitter över kaminens nivå behöver kaminen ingen ström alls.Men kopplas den till bilens tank under nivån har biltema en pump som tar minimalt med ström.Den slår ett par pumpslag i minuten .Tror att den kan gå en månad på ett bilbatteri.Vill man ha vattenburen värme måste troligtvis en cirkulationspump inkopplas.Mera finns att läsa på www.reflex-olieovne.dk
OBS att det skall vara - mellanr eflex och olieovne
Adressen är rätt nu
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Vilken värmare?

Nej luften till förbränningen tas inn genom ett rör under och sen går ju röken ut genom skorstenen.Den tänds med en skvätt sprit och en tändsticka.Efter någon minut vrider man på start.Om dieseltanken sitter över kaminens nivå behöver kaminen ingen ström alls.Men kopplas den till bilens tank under nivån har biltema en pump som tar minimalt med ström.Den slår ett par pumpslag i minuten .Tror att den kan gå en månad på ett bilbatteri.Vill man ha vattenburen värme måste troligtvis en cirkulationspump inkopplas.Mera finns att läsa på www.reflex-olieovne.dk

Får man ha den här monterad i en husbil?
Calle
 
Senast ändrad:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Vilken värmare?

Den skall säkert godkännas som andra förbränningsapparater,men min var monterad så att den gick att demontera utan verktyg vid besiktning.Anledningen var främst att man inte fick ha campinginredning i en lastbilsregistrerad bil i danmark.Bilen var en Toyota landcruiser BJ75.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilken värmare?

Vilken värmare ska jag välja? Har en scania buss som är inredd halva med bodel och andra halvan som lastutrymme för bil. Är utrustad med vatten burna element som värms via motorn. Diesel värmare är ju smidigt men strömen räcker ju inte så länge om den ska gå en helg.
Nån som har nåt bra förslag?

Har du tillgång till 230v eller vad vill du ha för uppvärmning ?
Här är ju en annons om en panna med elpatron : Värme paket

Att sätta 3 stycken slangvärmare på rad (för att få effekt) + en cirkulationspump är ju en grej om du vill slippa gasolen .... Bara en liten enkel "crazy idea" .
 
Toppen