Kabekatten
FD HBK Medlem
Vill montera solcell på husbilen till våren men är helt rudis i ärendet. Tror att 150w är en lämplig styrka. Men vad skall man ha för beståndsdelar? Vilken typ av solcell?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Visst är det en skillnad mellan poly & mono. Prisskillnaden är ganska liten så det finns ingen anledning att köpa polykristallina för att tjäna ett par hundralappar.
[FAQs] Monokristallina vs Polykristallina Solceller
Monokristallina är trots allt något effektivare. Likaså är en MPPT-regulator mycket effektivare än en PWM-dito. Viktskillnaden på de olika alternativen är mycket liten.
Ju fler paneler ju bättre, problemet är ju att fler paneler kräver fler bodelsbatterier vilket inkräktar på lastkapaciteten. Jag har själv 2x100W monokristallina solcellspaneler & en Tracer MPPT-regulator som matar 2x95A AGM-batterier. Med denna utrustning så anser jag mig vara självförsörjande på el under den ljusa delen av året, jag har i alla fall inte behövt spara på elen trots att vi tittar en del på TV & använder mycket belysning mm.
Bennie
Det är absolut inget fel på expertisen i HBK och vi hade kontakt med ett par stycken väldigt vänliga och duktiga medlemmar som verkligen tog sig tid för frågorna vi hade. Kändes ändock skönt att kunna ringa och rådfråga firman som sålde till oss när vi installerade.Varför inte läsa tråden Solpanel och Regulatorer. Vi har ju expertisen inom HBK, vad är det för fel på dessa som har praktisk erfarenhet från husbilsvärlden?
Vill montera solcell på husbilen till våren men är helt rudis i ärendet. Tror att 150w är en lämplig styrka. Men vad skall man ha för beståndsdelar? Vilken typ av solcell?