• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken typ av rör/slang/koppling på tryckpump?

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Nyinköpt gammal luring, privat importerad USA-Ford Telstar.
Saknar bra bild just nu, men vet någon vad det är för rör eller slangtyp
och skruvanslutning som sitter på en vanlig tryckpump i europeiska husbilar,
det sitter en likadan (kanske bytt nån gång i Sverige)
Jag behöver en bit sådan slang/ rör (egentligen styv men böjbar plast) som
faktiskt fattas efter att någon tagit bort slangar inför vintern, troligen.
Samt med anslutningar, invändig gänga åt ena hållet, utvändig åt andra.
verkar vara 3/4 tum eller ca 19 mm.
Eller så ska det vara ett filter där, mellan pumpens utlopp och gasolpannans inlopp
och då får jag ju anpassa anslutningarna till det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.757
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, tänk på att det ev. kan vara Rörgängor i sådana delar och gängor, men då blir 19m.m. om det är utvändigt mått?.... lite underligt.
Ursprunget till det är att de mätte hur stort hålet i tjocka metallrör var i Tummått.
R betäckningen brukar de använda på byggvaruhus m.m.
Äää, här har du en tabell i stället som ev. kan vara till nytta, men ca. 19 m.m. finns bara med som innermått.
Rörgängor tabell2.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hej, tänk på att det ev. kan vara Rörgängor i sådana delar och gängor, men då blir 19m.m. om det är utvändigt mått?.... lite underligt.
Ursprunget till det är att de mätte hur stort hålet i tjocka metallrör var i Tummått.
R betäckningen brukar de använda på byggvaruhus m.m.
Äää, här har du en tabell i stället som ev. kan vara till nytta, men ca. 19 m.m. finns bara med som innermått.
Visa bilaga 233878

M.v.h. JANKRO.
Hej, tycker det är märkligt, tex 1/2" är ju långt från 19 eller 21 mm ... trodde nästan att det är 3/4 tums-prylar jag har,
men är ju novis på "vvs". Ska försöka ta bort en slang med skruvanslutningar (honor/invändiga gängor) och ta med till
Biltema eller andra företag i Avesta, tex Hydroscand, så får vi se vad det är. mvh Hans
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Löste sig på första bästa anhalt, Biltema. Trodde knappast det skulle gå så bra. Hjälpsamt vid disken som nämnde två hyllor och där hittade jag allt som behövdes efter att en kille där ute gick med på att öppna filtrets förpackning och se vilka adaptrar som ingick. Han var "förbjuden" att visa exakt vad jag skulle ha pga säkerhetsregler för vatten... men det sista löste jag själv..
Rörstumpen i förgrunden, det visade sig vara 1/2-tums anslutningar på den.
Inga konstigheter trots att husbilen är från USA och 33 år gammal.
Filtret hade 1-tums invändig gänga enligt kartongen, det medföljde två adaptrar till utvändig gänga 1 -tum.
Så jag köpte två adaptrar 1tum -1/2-tum
 

Bilagor

  • IMG_20240522_155251.jpg
    IMG_20240522_155251.jpg
    716,5 KB · Visningar: 37

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Plaströr okänt.png

Vad heter den här typen av plaströr med plastkopplingar? Passar på 1/2 tum "R15"
(adaptrarna är nya, rören drogs 1991 i min Ford Telstar Champion)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.757
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, du har tur.... Utan att gå för långt in i gängorna, men rörgängor heter egentligen Whitworth rörgängor.

Joseph Whitworth var engelsman och i mitten av artonhundratalet så tröttnade han på att nästan varje smed hade sin egen uppfattning om hur en gänga skulle se ut, samt ofta benämndes visst gängan på storleken av skallen på skruven/bulten. Så han skapade en standard för olika storlek, stigning och vinkel på gängor med tummått på ytterdiametern som grund, det spårade ur lite på små skruvar som skulle fått väldigt underliga tumbetäckningar, så de mindre skruvarna under 1/4" fick nummer i stället (redan då eller senare ??), nummer 1 till 12 för att förenkla :rolleyes:, men som inte ger ett jota om man står och mäter med ett skjutmått på en mindre tumskruv.

De vanliga gängorna på tumskruvar m.m. övergick senare mest till annan standard, UNC för "vanlig" gänga och UNF för finare/mindre gänga för samma ytterdiameter, för England, USA m.m.
Sedan finns det lite skillnad på spetsvinkeln på själva gängan också, 55°eller 60°men ........o_O.

I Europa och på flera andra ställen som hade metriskt mätsystem så "uppfanns" M gängors standard som bara bygger på yttermåttet men också finns som M-grovgänga och M-fingänga med olika stigning.

Men........ du har tur för det verkade troligen lurigt hur man skulle benämna rörgängor där hålet i röret egentligen var det intressanta. Så i princip verkade Whitworth rörgängor rätt bra och troligen också för att man vart tvingad till rördelars standard och kunde inte skruva dit vad som helst i ett rörsytem (säkerhetstänkande:applaus:).
Så man behöll rörgängors standard på många, kanske t.o.m. på de flesta ställen och länder. Sedan förenklade man lite på en del ställen och gav dem ett nummer bara, typ ditt nu R15.

Och R15 är en standard på många inkopplingar som är "halvfasta" som duschslangar bl. a. men de skall bara leverera vatten när kranen är på och vattnet strilar ut, så då måste man ha bättre slangar som får stå under tryck hela tiden, och då söker man på Anslutningsslang Duschkabin eller Toalett.
Då hittar man ett stort utbud med färdiga slangar i olika längder med R15 anslutning på i båda ändar och lite olika vinklar på själva kopplingen, och som får stå med vattentryck hela tiden.
De finns i lite enklare utförande också utan armering och bara plastslangen innanför som heter Pexslang och tål ca 10 bar's tryck och uppåt 90° temperatur.
Anslutningsslang vatten.JPGAnslutningsslang vatten.2.JPG
De finns på stora byggvaruhus, Clas Ohlsson, JULA och troligen även Biltema.

Grattis. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen