• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vilken motorolja Peugeot J5, Citroen C25, m fl.

F

F.d. 57966

Guest
Hej. Håller på med motorrenovering av peugeot j5 1988 2.5D. Tänkte köpa olja från biltema, men vet inte vilken jag ska ha, ska göra flera byten för att få det rent... har, eller har haft haveri med olja/vatten
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Vår gamla bil med samma motor fick vanlig 15w40, körde med helsyntet olja först men då läckte packbox vid vevaxeln.
En gammal mekaniker sa att vanlig mineralolja ska det vara.. Bytte till 15W40 mineral från BT och då slutade läckaget.
Motorn är ju inte särskilt trimmad precis, och oljan blir ju inte så dyr heller så ett årligt byte håller den säkert fin.
 
F

F.d. 22252

Guest
En gammal diesel drar ju mer än en nyare så det blir mer värme och på vintern behövs ju inte extravärmare som går på diesel som är vanligt i nyare bilar. Min gamla citroenmotor ger lika bra värme på vintern som en bensinare.
Däremot tror jag nog att man ska en helsyntet om det inte är så att det finns en massa avlagringar sen tidigare billig olja som ofta löser upp sej av syntetoljan och får läckage både här och där. Hade en BMW som började läcka i de hydraliska stötstängerna av syntetolja bytte tillbaka blev bättre men skadan var redan skedd.
Antar att du överhettat motorn testa att kylfläktarna fungerar och att kylsystemet är tätt och packningen till påfyllningen tätar.
Har ett par ggr hamnat i kö i värmen och tempmätaren gått upp brukar slå på värmen med fläkten på blir varmt inne men bättre än att motorn kokar.
 
F

F.d. 57966

Guest
Hej. Nja det som hänt för ca 2 årsedan var att jag hade bilen på tomgång en stund undettiden jag lassade släpet, såg att det var en liten mörk blöt fläck undertill, när jag öppnade huven så såg jag inga läckor, tittade i expkärlet och där var svart olja, kollade oljan. Men den såg helt okej ut. Inga tendenser till minsta lilla vatten där, hur som, en nära bekant som var prnsionerad bilmek ville ha lite att pyssla med så vi tog av toppen. Packningen såg mycket bra ut, men han kollade lite på toppen. Gjorde rent och så spolade vi ur kylsystemet. Dock var det inte så mycket svart olja i kylaren. Hur som helst ny packning och toppen på plats , kamremsbyte och lite fix, han sa att det kom olja direkt vid startförsök. Och började riva och härja i motorn, sen gick han bort... nu har jag äntligen fått allt på plats osv, jag misstänker att det var oljerester som kom vid startförsöket, eller att det är läckage i oljekylaren.. det är det som har hänt. Pust massa text.
 
Toppen