• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilken modell.

Kommun
Perstorp
HBK-Nr
44520
Medlemskap
2026
Hej.
Jag har precis köpt min första husbil och undrar nu om någon vet vad detta är för bo-del.
Bilen är en Peugeot J5 av 1991 års modell. med en 2,5 liters turbodiesel men jag vet inte vad det är för påbyggnad.
Jag tror den är byggd i Tyskland men är inte helt säker.

Tacksam för svar.

Bilagor

• husbil.jpg
    husbil.jpg
    3,5 MB · Visningar: 106
  • husbil02.jpg
    husbil02.jpg
    3,2 MB · Visningar: 107

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026
Hej.
Jag har precis köpt min första husbil och undrar nu om någon vet vad detta är för bo-del.
Bilen är en Peugeot J5 av 1991 års modell. med en 2,5 liters turbodiesel men jag vet inte vad det är för påbyggnad.
Jag tror den är byggd i Tyskland men är inte helt säker.

Tacksam för svar.
Är det inte en Alpha? (klistermärket)

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Der var en gang et firma der hed

alpha wohnmobil manufaktur GmbH​

Og de har haft denne hjemmeside:

https://www.alpha-wohnmobil-manufaktur.de/

men den er ikke eksisterende, så det kan blive svært at finde

På deres adresse ligger i dag dette firma:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Gerhard Barth, med företaget Gaba Reisemobil GmbH Tyskland, tillverkade högkvalitativa och innovativa – men kanske lite klumpigt designade – husbilar på sent 1980-tal/tidigt 1990-tal, och några exemplar letade sig till Sverige via en importör i Dalarna.

Företaget köptes av Eura Mobil – förmodligen med avsikten att göra specialbyggnationer – och Gerhard Barth startade nytt företag för tillverkning av enstaka lyxhusbilar. Så sent som för fem år sedan var Gerhard Barth "still going strong", och sysslade främst med reparationer och specialbyggen.

AlphaMobil 1.jpg

Ett spektakulärt Barth-bygge var denna husbil med solterass på taket, som visades i Düsseldorf 2001. (© Lars Erik Paulsson)

Pålle

Senast ändrad:
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
44520
Medlemskap
2026
Tack för all info ni delat med er till denna nybörjare av husbilsägande.
Vi har haft husvagn under många år när barnen var små och åkt runt i norden. När barnen växte upp och inte längre ville föölja med så bytte jag och frugan till motorcykel och tält några år. Nu ska vi testa husbilen ett par år för att se om detta är lika trevligt.
Är det det så byter vi till en nyare husbil och njuter av ålderdomen på detta viset.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Har nu kollat så gott jag kunnat, och inte i några handlingar har jag sett ordet "Adria".

Antagligen har någon handläggare någonstans skrivit något som börjat på "A", och sedan inte frytt sig om huruvida resten blev rätt. (Förmodligen hade hen, i likhet med så många andra, aldrig hört talas om husbilsmärket "Alpha".

Pålle

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Javisst är det en Alpha Samma dekaler som det var på min, De sålde inte så bra i sverige var ganska dyra och karossen var välbyggd i sandwich plast. Alkoven fram var lite banbrytande genom att man låg på längden den var byggd som bodelen bak på de flesta bilar altså mycket bättre eftersom man kunde enkelt kliva ned utan att klättra över någon. Så i jämförelse med en adria en bättre och dyrare kvalitet på husbil enligt min mening. Men jag vet inte om det var så byggt på alla modeller. Knut som skrev här tidigare har varit på fabriken i tyskland och sett hur man bygger.
Det gäller nog att det blir rätt bil eftersom vid skada kan det bli en helt annan räkning att betala eftersom den är byggd på annat vis om den är byggd som min bil var.

Toppen